Mikor és hogyan várható a gazdaság fellendülése? Miben rejlik a növekedés kulcsa Magyarországon és melyek a munkahelyteremtés legnagyobb akadályai? Idén a PwC pénzügyi tanácsadó első alkalommal készíti el a Magyarországi Vezérigazgató Felmérését, melyben ezekre a kérdésekre keresi a választ.
Magyarországon első alkalommal, világszerte immár 15. éve készíti el a PwC a Globális Vezérigazgatói Felmérését. A kutatás elsődleges célja, hogy a vállalkozások valódi döntéshozóinak megkérdezésével rávilágítson a vállalatokat leginkább foglalkoztató problémákra és kihívásokra.
A PwC első Magyarországi Vezérigazgató Felmérése arra fókuszál, hogy miként látják a vállalatvezetők a hazai gazdaság jövőjét: egy W alakú gazdasági válság újabb recessziós szakasza következik, vagy látszik reális esély a növekedésre? Mi lehet a következő évek sikerének kulcsa az adott iparágakban? Miben tudna a kormányzati gazdaságpolitika valóban segíteni a vállalati szférának?
Magyarországon első ízben készül széleskörű, a következő évek kihívásait összegző elemzés, amely közvetlenül a vezérigazgatóknak és a vezérigazgatókról szól. A vállalatok kiválasztása nem reprezentatív. A megkérdezendő cégek az adott iparágak legfontosabb szereplői közül kerülnek ki, szerepel közöttük multinacionális vállalat és hazai tulajdonú cég is.
A felmérés eredményei 2012 februárjában látnak majd napvilágot, melyet a PwC és szakmai partnere, Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) közösen mutat majd be a hazai üzleti és kormányzati élet képviselőinek.
Mit tud egy ilyen felmérés?
A PwC immár hagyományosnak mondható világméretű kutatásában helyzetjelentést ad a vállalatvezetők problémáiról, terveiről világszerte: 2010-ben összesen 1.201 vezérigazgató nyilatkozott arról a világ 69 országából, hogy az aktuális gazdasági helyzetben hogyan látja cégének tevékenységét és fejlődési lehetőségét.
A PwC globális felmérése szerint a recesszió vállalati stratégiákra gyakorolt hatása nyilvánvaló, hiszen 2010 év végén a világszerte megkérdezett vezérigazgatók közel háromnegyede az elmúlt két évben megváltoztatta vállalata stratégiáját, és ennek majdnem fele alapvető váltás volt.
A stratégiai változások mozgatórugói elsősorban a gazdasági bizonytalanság, a vásárlói igények változása, illetve egy-egy adott ágazat recessziót követő dinamikája voltak. A vállalatvezetők többsége kifejtette, hogy a tehetséggondozásra (83%), kockázatvállalásra (77%), beruházásokra (76%) és szervezeti felépítésre (74%) vonatkozó stratégiájának megváltoztatását tervezi.
A legutóbbi, 2010-es eredmények alapján halvány jelek mutattak a PwC Globális Vezérigazgatói Felmérésében arra, hogy a gazdasági élet meghatározó vezetői bizakodóak, 48 százalékuk pedig „nagyon bizakodó” volt arra nézve, hogy a következő 12 hónap folyamán növekedés várható a piacán.
A recessziós félelmek miatt az idei felmérés kapcsán érdekes lehet, hogy mennyire változott meg a véleményük.