2009. április. 03. 12:51 Utolsó frissítés: 2009. április. 03. 13:19 Vállalkozás

Kávézóláncok terjeszkednek a magyar piacon

Ki miként reagál a válság okozta nehézségekre? A magyar piacon jelenlevő kávézó hálózatok vagy becsuknak, vagy épp ellenkezőleg, új üzleteket nyitnak. Mikor melyik a kifizetődőbb: költségcsökkentés vagy terjeszkedés?

Amint arról korábban már írtunk, március végéig mindhárom fővárosi egységét bezárja a Gloria Jean's Coffees, és kivonul az országból. A gyorskávézó-hálóza több mint 900 egységgel a világ 34 országában van jelen. A tulajdonosok a gazdasági válság negatív hatásaival, valamint a magas és rugalmatlan bérleti díjakkal indokolták az üzletek bezárását, ám jelezték: a jövőben is figyelemmel kísérik a piac alakulását abban a reményben, hogy a megfelelő időben új üzleteket nyithatnak.
 
Másként látja a bérleti díjak alakulását és az üzletek kezelését a Coffeeshop Company és a Coffeeheaven is. A két hálózat fejlesztéseiben, terjeszkedésében jelenleg arra fekteti a hangsúlyt, hogy a megváltozott gazdasági környezetben az egyes helyiségek tulajdonosai engednek a bérleti díjból. Mindkét kávézóhálózat további egységek nyitását tervezi.
 
A Coffeeshop Company intenzív terjeszkedést, közel tíz új üzletet, 20 százalék feletti forgalomnövekedést tervez Magyarországon. A Coffeeshop Companyt 1999-ben Reinhold Schärf alapította, és az első kávézó Bécsben, a kávékultúra fővárosában nyílt. A Schärf családnak amúgy 50 évre visszanyúló tapasztalatai vanak a kávéfőzőgép-gyártásban és a kávépörkölésben, 140 kávézójuk és több mint 3000 egyedi kávézókoncepciójuk akad világszerte. Nálunk jelenleg csak a mester-jogtulajdonos üzemeltet egységeket, de a közeljövőben már franchise-partenerek is nyithatnak kávézókat, illetve megszerezhetik a már működő egységek franchise-jogát is. A cég terveiben több mint száz üzlet megnyitása szerepel a V4 országaiban - Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon és Szlovákiában. 

Az ugyancsak a "coffee to go" koncepcióját követő - vagyis vidd magaddal a műanyag pohárba csomagolt amerikai érzést - Californian Coffee négy kávézóval van jelen Magyarországon. A hálózat azonban nem franchise-rendszerben terjeszkedik, partnereivel vegyesvállalatokat hoz létre a központ az egységek üzemeltetésére. A Starbucks magyarországi jogait tulajdonló American Restaurants honlapjának tanúsága szerint a régióban eddig Prágában működő 9 egység mellett idén csak Lengyelországban tervezik további egy egység nyitását. A honlap szerint az amerikai lánc idén Magyarországon nem nyit egységet.
 
A közel két éve működő Cafe Frei hálózat is újabb egységgel gyarapodott, januárban Szentendrén nyitott meg a hatodik kávéház. A budapesti Mammut és Árkád bevásárlóközpontok mellett a debreceni Fórumban, Salgótarjánban és Kassán üzemelő Cafe Frei három egységével a Libri könyvesboltjaiban találkozhatunk. A bolthálózattal kizárólagos szerződése van a Cafe Freinek, így amennyiben igény és lehetőség kínálkozik, ezekben az üzletekben csak Frei kávézó nyílik. A hálózat honlapja szerint pedig a jövőben újabb hat egységgel gyarapodhat a franchise - Egerben, Szécsényen, Szolnokon, Szegeden, Pécsett és Győrben. Vidéken valamennyi egységet franchise-partnerek, Budapesten a tulajdonosok működtetik.

Romániában és Szlovákiában már van mesterpartnere a hálózatnak, Pozsonyban és Bukarestben még a nyáron megnyílnak az egységek. Fontos  a vállalkozásnak, hogy a Cafe Frei márkával ellátott kávékkal nem csak a kávézóikban találkozhatunk, hanem az Interspar-Kaiser's Csoporttal kötött megállapodás eredményeképpen 70 üzletben is megvásárolhatjuk a hálózat termékeit. A Cafe Frei alapfilozófiája, hogy a viszonteladókat kizárják rendszerükből. Olcsóbbak akarnak lenni, ezért nem fizettetik ki vendégeikkel az ő profitjukat. Közvetlenül a termelőktől vásárolják alapanyagaik nagy részét, Magyarországon éppúgy, mint külföldön.
 
franchiseportal.hu