Szerinte ha a kormányból nem tudja kipréselni a főváros a fejlesztés költségeit, akkor egy lepusztult területtel gazdagodik, aminek az árát tíz év múlva is nyögni fogja.
Kritikusan írt a Facebook-oldalán Baranyi Krisztina IX. kerületi polgármester arról, hogy a főváros az elővásárlási jogát gyakorolva megszerezte a Rákosrendező pályaudvar elhanyagolt területét, amelyet a kormány korábban egy arab befektetőnek szánt, amely luxuslakásokat és felhőkarcolót épített volna oda.
Baranyi szerint a főváros elővásárlási jogának érvényesítése „jelentős politikai győzelem ma”,
de ha minden a várható forgatókönyv szerint alakul, akkor a budapestiek súlyos vesztesége lehet belőle holnap.
Szerinte a kisebbik gond, hogy Budapestnek már a terület megszerzésére sincs elég pénze: a kifizetés végső határideje 2039, „bízhatunk tehát a sokkal szebb jövőben, de ekkora terhet bevállalni jelentős kockázat”. „Sokkal súlyosabb tétel lehet a terület fejlesztéséhez, lakóövezet kialakításához szükséges feltételek megteremtése” – írja a ferencvárosi polgármester.
Baranyi Krisztina arra figyelmeztet, hogy a terület megtisztítása „valószerűtlenül magas összeget” emészt fel, néhány éve több tízmilliárd forintra becsülték a Ferencvárosi Rendezőpályaudvar megtisztításának költségét a világháborús bombáktól. A terület rendezése mellett komoly közlekedési fejlesztésekre is szükség van. A fejlesztés előfeltételeinek megteremtése több százmilliárdos költséget jelentene még az első kapavágások előtt, ez sokszorosan meghaladja Budapest lehetőségeit – véli Baranyi.
Eddigi tapasztalataink alapján mekkora esélyt adhatunk arra, hogy az állam ezeket magára vállalja?
– teszi fel a kérdést, hozzátéve, hogy „ha a Fővárosnak nem sikerül a kormányból kipréselnie ezeket a költségeket, akkor egy fejlesztésre alkalmatlan, lepusztult területtel gazdagodik, úgy, hogy közben a bevásárlás költségeit még bő tíz év múlva is nyögni fogja”.
Szerinte a főváros hiába keresne olyan befektetőt, amely részben vagy egészben magára vállalná a kármentesítés és a közlekedési fejlesztések költségét, ezek ugyanis nem térülnek meg egy, a közösségi érdekeket figyelembe vevő fejlesztési tervnél. „Ezt a csapdát kell valahogy Budapest vezetésének kikerülnie” – írja Baranyi, és hozzáteszi:
a Főváros belépésével már nem osztanak lapot Habony Árpádnak, így nincs, ami motiválja a kormányt az együttműködésre, ezt nekünk, budapestieknek kell kikényszerítenünk.