Egy részük helyett pótlóbuszokat fognak közlekedtetni. A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint értelmetlen a döntés.
Ideiglenes járványügyi menetrendek lépnek életbe a nyáron, közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkársága. A kormany.hu oldalon azt írták, hogy március 30-ától a helyközi személyszállítás főszabály szerint hétköznapokon tanszünetes menetrendre állt át a balatoni többletjáratok nélkül, a korlátozások feloldása, a védekezés új szakasza viszont lehetővé teszi
a vonat- és buszközlekedés újjászervezését és fokozatos újraindítását".
A tárca azt közölte, hogy a vasúti fővonalak előző években végrehajtott és jelenleg is folyamatban lévő fejlesztése lehetőséget ad a párhuzamosan futó távolsági buszjáratok indokoltságának felülvizsgálatára, az így felszabaduló autóbuszokat az egész vidéki Magyarország közlekedési lehetőségeinek javítására használják fel.
A kormany.hu oldalon konkrét járatokról vagy vonalakról nem írtak, a RegionalBahn.hu azonban úgy értesült, hogy
június 6-tól 34 vonalon megszüntetik a vonatjáratok jelentős részét, egy részük helyett pótlóbuszokat fognak közlekedtetni.
Az információt a Közlekedő Tömeg Egyesület osztotta meg közleményében. A KTE szerint a döntés drasztikus és értelmetlen, ráadásul a járványhelyzet ürügyén, az utasok háta mögött hozták meg.
"20 vasútvonalon naponta irányonként mindössze egy, további 9 esetében pedig kettő járat fog közlekedni, rosszul járnak többek között a budapesti elővárosban komoly potenciállal bíró Esztergom–Komárom-, Székesfehérvár–Sárbogárd-, Nagyoroszi–Balassagyarmat-, Balassagyarmat–Ipolytarnóc-, Vámosgyörk–Gyöngyös-szakaszok is. A 20 évvel ezelőtt komoly anyagi ráfordítás árán újjáépített Zalaegerszeg–Őrihodos-vonalon csak két, megállás nélkül közlekedő nemzetközi gyorsvonat marad, a személyvonatokat buszokkal fogják pótolni a korszerű vasútvonal mentén" – írták a közleményben.
Az egyesület szerint a járvány elleni védekezést nem segíti a pótlóbuszozás: az autóbuszokon ugyanúgy zárt térben ülnek az utasok, mint a vonatokon. Álláspontjuk szerint "pofátlan hazugság" a vírusra hivatkozva járatokat ritkítani, miközben folyamatban van a korlátozások feloldása.
A KTE szerint teljesen átláthatatlanná válik a menetrend, ráadásul a pótlóbuszok menetideje a közúton nehezen feltárható régiókban hosszabb a vonaténál. Az egyesület arra is emlékeztetett, hogy tavaly decemberben a Budapest–Szeged-vonalon borította fel az ütemes menetrendet és lehetetlenített el csatlakozásokat az ITM, itt négy hónap után meghátráltak az utasok elégedetlensége miatt.
Azt a Közlekedő Tömeg Egyesület is elismeri, hogy valóban kedvezőtlen, hogy a mellékvonalak nagy részén elavult járművek közlekednek lassan, ritkán, kevés utassal, de álláspontjuk szerint erre nem a járatritkítás és a vonalbezárás a megoldás: számos régióban a vasútvonalak fejlesztése, a sűrű, ütemes menetrend bevezetése és korszerűbb járművek beszerzése sokkal versenyképesebb eljutási lehetőséget biztosítana a falvak, kisvárosok lakóinak, mint a volánbuszok.
Az egyesület mindezért arra kéri Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, hogy álljon el a tervezet megvalósításától, és az illetékes szervezetek kezdeményezzenek széles körű társadalmi egyeztetést és "valódi szakértői vizsgálatot" a regionális közlekedés fejlesztése ügyében.
Az érintett vasútvonalak listája megtalálható a Közlekedő Tömeg Egyesület weboldalán.