A rendszer nem tartható: csak idő kérdése és Szegeden is bedől a szemétszállítás ugyanúgy, ahogy a Pest és Nógrád megyei Zöld Híd pénzügyi krízise miatt 116 településen. A szegedi társaság ugyanis hitelből működik, a jogszabályok egyre több terhet róttak rá, egyre több adót kell fizetnie és az önkormányzat sem segíthet rajta. Mindenesetre az országos tőkeinjekció most egy ideig az ő gondjait is megoldhatja.
A Pest és Nógrád megye 116 önkormányzatának társulása által működtetett Zöld Híd Kft.-nek 2,5 milliárd forintra volt szüksége ahhoz, hogy tartozását rendezze és a működését helyreállítsa, úgy fest, a gondok megoldódnak a kormány tőkefröccsével, szerdán ugyanis a katasztrófavédelem szigorú felügyelete alatt újraindította a szemétszállítást (a 26 milliárdos gyorssegélyt az NHKV Zrt., a köznyelvben kukaholdinként emlegetett cég kapta országos kiadásaira, nem csak a Zöld Híd bajainka orvoslására). Gondok viszont nem csak ezekben a megyékben jelentkeztek a szemét elszállítása körül. Hamarosan Szegeden is kitörhet a szemétkáosz.
A szegedi szemétszállításért felelős céget, a Szegedi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft.-t a jelenlegi helyzetről kérdeztük. Érdeklődésünkre a következőket közölte a társaság: A közszolgáltatóknak egyre több mindennek kell megfelelnie a jogszabályváltozások miatt, többletszolgáltatásokat kell nyújtani, és az NHKV Zrt. részére is több adatot kell szolgáltatni. Ám a rezsicsökkentés okozta befagyasztott díjak miatt a rendelkezésre álló pénz nem elég erre a bővülő feladatsorra.
Adhatnak több pénzt a közszolgáltatók tulajdonosai, az önkormányzatok, de az így támogatásnak minősül, amit az NHKV levon a díjból a hatályos jogszabályok alapján, azaz a cég egy lépéssel sincs beljebb.
Az is gondot és többletköltséget jelentett, hogy 2015-ben
a kukák kisebbek lettek, a szemét viszont egyre több,
ez pedig magával húzott egy következő problémát is: emelkedett az illeáglis hulladék mennyisége is, és ez Szegeden újabb 70-80 milliós többletköltséget jelentett. Ez azonban még csak a kezdet volt! Kaptak a nyakukba a szemétszállító cégek más, tovább nem hárítható adófajtát is (Robin Hood-adó, útdíj, lerakási járulék), ez 600-700 millió forint éves pluszköltséget jelent. A kft. szerint "növelte a káoszt a finanszírozásban, hogy
a területi integrációkat több helyen szakmai érvet mellőzve hajtották végre,
ez látszik a lakossági számlázásban, de a cég által használt költségtérítési képleten is". A társaság tapasztalatai szerint a szelektívhulladék-gyűjtéssel is gond van, mert az innen származó nyersanyag 2016. július 1-jétől az NHKV-é lett. Ebben a szegmensben a szegedi cég a bevételei 75 százalékától elesett. A kukaholding által fizetett szolgáltatási díj, akárcsak a Zöld Híd esetében, itt is kevesebb a szükségesnél: a valós költségek 70-75 százalékát fedezte csak, és a fejlesztésekre, javításokra sem jut belőle.
"A finanszírozás elhúzódása és annak ad hoc működése bizonytalan időtartama miatt teljesen tervezhetetlen a társaság pénzügyi helyzete. Szegeden a közszolgáltatást folyamatosan a társaság folyószámla-hitelkerete terhére történik, egyre inkább kihasználva a forrást."
Úgy tudjuk, a cég már csak megrendelésre végez el lomtalanítást, nem pedig bizonyos időközönként általánosan. A kukaholding már 1 milliárd forinttal tartozik neki, és a bérkifizetések is veszélyben voltak, ezért hitelt kellett felvennie, tudtuk meg a cég vezetésétől.
A szemétkáoszról szóló további cikkeinket itt érhetik el.