Bihari Ádám
Szerzőnk Bihari Ádám

Még bőven a szovjet érában készültek, de a dicsőséges honvédő háború 100 éves évfordulóján is gurulhatnak a budapesti metróvonalakon azok a felújított metrókocsik, amelyek hamarosan befutnak Budapestre. Ám ember legyen a talpán, aki rátalál a régi alkatrészekre.

„30 évre emelték a garanciát a felújított metrókocsiknál” – mondta Tarlós István a szokásos pénteki Budapestinfón. A sajtótájékoztatón korábban azt is megemlítette, hogy a felújítandó kocsik közül a legújabbak is 1989–90 tájékán érkeztek Budapestre. Bár bevezetésük csúszhat, ezek csak apró pillanatok a szerelvények életében. A garancia lejártakor, azaz 2046-ban ugyanis minimum 56-57 éves metrókocsikon utazhatunk majd az addigra kizöldülő/felhőkarcolókkal teleszórt/”még mindig szotyis a Blaha aluljáró”-s Budapesten. A főpolgármester a Metróért Egyesület közleményére hivatkozott, amely szerint ezek a szerelvények még évtizedekig biztonságosan közlekedhetnek.

Brezsnyev is látta még

Felhívtuk tehát mi is a Metróért Egyesület elnökét, Bíró Endrét, hogy a kirobbanthatatlan szovjet szerelvényekről kérdezzük. A már negyven éve a metrókkal foglalkozó szakember szerint ennél kicsit szélsőségesebb a helyzet, legalábbis elvben. Az első kiküldött kocsik között ugyanis kisebbségben vannak az 1990-ben (10 db) és 2000-ben (10db) gyártott szerelvények, zömük ennél sokkal régebbi. Az elsők 1976-ban álltak hadrendbe Budapesten, amikor Brezsnyev hatalma teljében járt, Kádár pedig épp a külföldi finanszírozás lélegeztetőgépére kapcsolta az országot. Ez azt jelenti, hogy 2046-ban, 54 évvel a Szovjetunió bukása után 70 éves szovjet gyártású metrók pattoghatnak a 3-as metró vonalának sínpárjain.

MTI / Máthé Zoltán

Nézze meg a kocsik hasát, ha nosztalgiázni akar

A gyakorlatot két állítás is árnyalja. Bíró Endre szerint ugyanis csak az fog eredeti alkatrészeket találni a hazaérkező szerelvényeken, aki benéz a vonatok alá is. A prototípus alapján – amit ők is láthattak, és amire a sorozatgyártást, illetve a felújítást alapozzák – ugyanis a szerelvények 80-90 százalékban új alkatrészekkel futnak majd. Bíró elképzelhetőnek tartja, hogy megtartják majd a szerelvényeket összekötő szárnyas ajtókat, a vezetőfülke ajtaját, esetleg a kocsik „hasán” elhelyezkedő légtartályokat. Utóbbit ugyanis az orosz felújító brigád ultrahangos készülékekkel bevizsgálta, és megállapította, hogy még évtizedekig be tudják tölteni a feladatukat. Ezek azonban a felújítási költségnek elenyésző részét alkotják, a régi anyag nagyjából 3-5 millió forintot ér egy 300 millió forintos kocsiban – mondta Bíró Endre.

Dinoszauruszok márpedig vannak

A metró „halálmenetekben”, vagyis az Oroszországba „felújítás céljából” kiszállított szerelvények kocsiszekrénye és alváza a szakember szerint túlnyomórészt annyira le van rohadva, hogy a javítás sokkal költségesebb lenne, mint teljes cseréjük. Még ha jó állapotban lennének is, rengeteg alkatrészt az új szabványok miatt kellene selejtezni, mert az új előírásoknak már nem felelnének meg. Ez több kocsinál magára a motorra is igaz.

Stiller Ákos

Azok a kocsik, amiket most átnézhettek a szakemberek, és amelyeket majd az illetékes hatóságok tesztelnek, csak prototípusok. Ezekből még két szerelvény érkezik, az egyiken a járművezetők fognak gyakorolni, a másikon pedig a karbantartók. A már itt őrzött harmadik a próbafutásokat végzi.

Régi darabok máshol is futnak a világ metróvonalain. A washingtoni metró szerelvényei egyidősek az M3 ősmetróival és már így is az amerikai metrótörténelem legrégebbi kocsijainak számítanak. Ezeket majdnem 30 éve felújították, idén pedig nyugdíjba vonulnak, hozzájuk képest a magyar metrók még csak most értek életük derekára. Ausztráliában pedig még az is szóba került, hogy vészhelyzet esetére megtartsanak néhány 30 éves matuzsálemet, melyek egy kiadós felújítás után pótolhatnának kieső szerelvényeket. A felújított/új budapesti szerelvényeket hamarosan bemutatják a sajtónak is.

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.