1961-ben, azaz 51 éve szerezte be a Fővárosi Villamosvasút azt a pótkocsit, amit most a BKV – muzeális célokra – pár hónap alatt korhűen felújított. Korai leselejtezése miatt a 923-as pályaszámú trolibusz-pótkocsival mindössze néhány évig utazhattak a fővárosban közlekedők – most az éppen 20 éves szentendrei Városi Közlekedési Múzeumban bárki megtekinteni a járműkülönlegességet.
A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. felújította az egykor nagy népszerűségnek örvendő és különlegességnek számító trolibusz-pótkocsik egyikét. A pótkocsis üzemet eredetileg a BKV két jogelődje, a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) és a Fővárosi Villamosvasút (FVV) alkalmazta, magukat a pótkocsikat pedig a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyár (ÁMG) gyártotta.
A kocsik beszerzését 1960-ban kezdte meg a FVV, és folytatta 1963-ig, az utolsó darabok érkezéséig. A trolibusz-pótkocsikat a vontatáshoz szükséges átalakításon átesett Ikarus-60T trolibuszok vontatták. Ám a későbbiekben az Ikarus-60T-ket csuklósították, és ennek következtében 1965 és 1968 között az FVV az ÁMG pótkocsikat kiselejtezte. Így a járművek csupán néhány évig színesíthették a fővárosi tömegközlekedést. A járművek leggyakrabban Zuglóban, a 75-ös troli vonalán közlekedtek.
A járművet a BKV megőrizte, majd 2011 augusztusában munkához láttak, hogy felújítsák a 923-as pályaszámú kocsit – és mostantól a szentendrei Városi Közlekedési Múzeumban méltó helyet is kapott a többi legendás jármű között. Az érdeklődők, akik találkozni szeretnének a „régi ismerőssel” vagy akik először szeretnék megcsodálni a közlekedéstörténet egyik különleges darabját, hétfő kivételével minden nap 10 és 17 óra között, mindössze 320 forintért megtehetik ezt.
A járművet igyekeznek a nagyközönségnek később is bemutatni, erre legközelebb a szeptemberi Autómentes Napon, a BKK által szervezett Európai Mobilitási Héten kerülhet sor - áll a BKK közleményében.
Az ÁMG gyártmányú trolibusz-pótkocsik főbb műszak adatai: |
Átlagos önsúly: 3875 kg |