Hírnévben a szupermarketek vezetnek
A magyarok a szupermarketeket, a bankokat és a telefontársaságokat ítélik meg a legkedvezőbben, 40 ország összehasonlításában pedig itthon is a politikai pártoknak és az egészségügynek a legrosszabb a reputációja. A hazai általános üzleti környezetről is eléggé borúsan nyilatkoztak a magyarok a TNS legfrissebb hírnév-felmérése szerint.
A TNS információszolgáltató nemrég tette közzé a Globális Vállalati Hírnév tanulmányát, amely negyven ország 36 ezer lakosának megkérdezésével készült. A hírnév-index arról ad összehasonlítást, hogy az emberek saját hazájukban hogyan ítélnek meg különféle intézményeket, illetve alapvető szolgáltatásokat.
Hét kategóriában értékeltek a magyarok is: az egészségügy, a politikai pártok, a postai szolgáltatások mellett a távközlést, az üzleti környezetet, a bankokat és a szupermarketeket is értékelték.
A kutatás egyik legmeglepőbb eredménye, hogy a legtöbb európai ország mennyire kedvezőtlennek véli üzleti környezetként való megítélését, összehasonlítva az Egyesült Államokkal vagy az Ázsia-Csendes-óceáni térséggel. Ez tükrözi egyrészt a lakosság véleményét saját országuk jelenlegi gazdasági helyzetéről, másrészt a jövőre vonatkozó várakozásaikat.
Összességében, a többnyire állami irányítású szektor, az egészségügy megítélése igen kedvezőtlen minden országban, de az európai országokban általában kedvezőtlenebb, mint az Ázsia-Csendes-óceáni térségben illetve Amerikában.
A politikai pártok még ennél is rosszabb megítélés alá esnek, mivel nem tudnak megfelelni a lakosság velük szemben támasztott követelményeinek, és hiányosságokat mutatnak a szimpátia illetve a hozzáértés terén is.
A módszer |
A kutatás a TRI*M módszerrel készült, amelynek a lényege a három M: mérés, menedzsment, monitoring. Összesen 28 kérdést tettek fel, amelyre egy ötfokozatú skála segítségével lehetett választ adni. Ebből egy standard módszerrel alakítanak ki többféle mutatószámot. Az alábbi adatok egy -50 és 100 pont közötti skálán mozognak. |
Lássuk a magyar eredményeket (a barométer közepén a pontszám, a nyíl mellett az átlagtól való eltérés, a jobb oldali "hőmérőn" pedig Magyarország helyezése látható):
Üzleti környezet © TNS |
Egészségügy: az egyik legnegatívabban megítélt szektor -10 pontos értékelést kapott, ez 32 ponttal kevesebb a 40 ország átlagánál, és 35. helyre teszi Magyarországot a listán ezt a kategóriát tekintve. A szingapúriak a legelégedettebbek az egészségüggyel, ott ez a terület 67 pontot kapott.
Egészségügy © TNS |
Politikai pártok: az átlaghoz hasonlóan Magyarországon sem népszerűek a pártok, itthon -21 pontot kaptak, amely 11 ponttal alacsonyabb az átlagnál. Ebben a kategóriában Magyarország a 24. az országok listáján.
Politikai pártok © TNS |
Szupermarketek: a hazai szupermarketek 52 pontot kaptak, amely csupán 1 ponttal alacsonyabb a 40 ország átlagánál, tehát a többi országhoz hasonló mértékben elégedettek az emberek a szupermarketekkel Magyarországon is. Egyébként Dél-Afrikában a legkedveltebbek a szupermarketek, ott 75 pontot kaptak.
Szupermarketek © TNS |
Bankok: a pénzintézetek 50 pontot kaptak, amely pontosan egybeesik a vizsgált országok átlagával. Ez a bankok megítélése szempontjából a 22. helyre teszi Magyarországot a 40 állam listáján. A bankok egyébként Dániában a legkedveltebbek, ott 81 pontra értékelte a helyi lakosság ezt a szolgáltatást.
Bankok © TNS |
Telefónia: Magyarországon ezt a szektort ismerik el leginkább, és a világ átlagát tekintve is előkelő helyet foglalunk el. Ez a terület 50 pontot kapott hazánkban, amely 7 ponttal magasabb az átlagnál, és 8. helyre rangsorolja Magyarországot a vizsgált országok listáján. A legelégedettebbek itt is a szingapúriak: ők 60 pontot adtak a telefontársaságoknak.
Telefónia © TNS |
Postai szolgáltatások: 27 pontra értékelték a magyarok ezt a területet, amely 14 ponttal marad el a világ 40 országának átlagától, és ezzel hazánk a 31. a 40-es listán. A rangsort egyébként Ausztrália vezeti, ahol 70 pontot kaptak a postai szolgáltatások.
Postai szolgáltatások © TNS |