A gazdasági recesszióra való válaszként, valamint az internet térnyerésével, döntésbefolyásoló szerepének...
A gazdasági recesszióra való válaszként, valamint az internet térnyerésével, döntésbefolyásoló szerepének növekedésével új fogyasztói típus jelent meg: a Fogyasztó 2.0 - derül ki a Cetelem bank "Körkép 2011" című nemzetközi kutatásából, mely Európa 13 országában vizsgálta a fogyasztói trendek változását.
Mit jelent a Fogyasztó 2.0?
Az új típusú fogyasztó kizárólag az interneten fellelhető adatokból tájékozódik. Elsősorban a gyártói, kereskedői oldalak érdeklik, mint péládul az ár-összehasonlító oldalak, az online elérhető informális vélemények, tanácsok, blogok, fórumok, közösségi oldalak. Körükben egyre terjed a világhálón történő vásárlás is. Az európai fogyasztók egyre önállóbb, aktívabb szerepet töltenek be a vásárlásban és egyre bizalmatlanabbak a reklámokkal, a márkák saját kommunikációjával szemben.
Lesz ebből nekem valami bajom?
Nem. Éppen ellenkezőleg. Az európai Fogyasztó 2.0 élményekre vágyik. A 2011-es év tervezett vásárlásaira vonatkozó válaszok szerint a leginkább szórakozásra, utazásra költenének, illetve háztartási gépeket vásárolnának, vagy a lakásukat újítanák fel. A felmérésből az is kiderül: a fiatalok Európa-szerte derűsebben látják országuk helyzetét, a legnagyobb generációs különbség Nagy-Britanniában és hazánkban érhető tetten.
Vége a válságnak?
Erre a kérdésre nem lehet egyértelműen felelni. Az kijelenthető, hogy Európa túl van a recesszió mélypontján, bár a válság utóhatásait az egyes országok eltérően értékelik. A Cetelem Körkép kutatásának eredményei szerint az európai fogyasztók közérzete mindenesetre lassan javul: a megkérdezettek átlagosan 4,3 pontra értékelték saját országuk helyzetét az 1-től 10-ig terjedő skálán. A német, brit és orosz fogyasztók bizakodóak, míg Magyarország 3,6 ponttal a pesszimisták táborát erősíti, bár javuló tendenciát mutat a korábbi évekhez képest.
Ha vége a válságnak, akkor most újra fogyasztásra költhetem a megtakarításaimat?
Igen, de eddig is ezt tetted. És ezt most sem javasoljuk. A felmérés szerint Magyarországon a fogyasztási szándék még mindig nálunk haladja meg közel a legnagyobb mértékben a megtakarításra irányuló terveket. Ez részben az alacsonyabb jövedelmekből és a magasabb inflációból adódhat. Fontosabb azonban a kevésbé tudatos pénzügyi kultúra szerepe és az, hogy a közép-kelet-európai fogyasztók nagy része továbbra is pesszimista a jövőt illetően. Nyugat-európai társaihoz képest a megtakarítás helyett egyszerűen a fogyasztásba „menekül”.
Milyen termékeket vásárolnak legtöbben, akik olyanok, mint én?
A hazai fogyasztók vásárlási tervei elmaradnak az európai átlagtól, bár a 2011-re vonatkozó fogyasztási szándék meghaladja a tavalyi értéket. A magyarok vékonyabb pénztárcával indulnak útnak, mint európai társaik, de a magyar fogyasztók is elsősorban – az élmények mellett - háztartási gépek, informatikai eszközök beszerzését tervezik. A 2011-ben növekedésesélyes piacokat vizsgálva 2010-ben hazánkban erőteljes visszaesés leginkább a barkács-, bútor és szórakoztató elektronikai piacon volt megfigyelhető. Az egyes piacok közül az autókereskedelem zuhanása volt a legmarkánsabb, és ebben a szektorban a Cetelem Körkép 2011-re sem jelez kedvező prognózist.
Miért jó Fogyasztó 2.0-nak lenni?
Azért, mert növekszik a vásárlói tudatosságod. A válság pozitív „melléktermékeként” átalakul a világ értékrendje. Az internettel, mint technikával együtt a fogyasztók a vásárlás élményére vágynak. Nézd meg például ezt az oldalt, ahol az egész internetet bejárhatod egy nyavalyás csokiért. Ezt megoszthatod a barátaiddal, felrakhatod a blogodra, és ez mindenkinek jó.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.