A Műértő 2011-ben publikálta első alkalommal a hazai művészeti színtér ötven legbefolyásosabbnak ítélt szereplőjének listáját, a Magyar Power 50-et, melynek kialakításában a legismertebb hasonló nemzetközi projekt, az ArtReview idén 16. alkalommal kiadott Power 100-as rangsorának készítésében alkalmazott gyakorlatot követtük.
A lista a hagyományteremtés szándékával született, s hogy rendre élénk visszhangot kelt, vitákat és egyéb, mások által összeállított rangsorokat is generál – természetes, és nem ellentétes szándékainkkal. Az eltelt évek eredményeképpen mind többen értik, hogyan készül a Magyar Power 50 rangsora, és miért érdemes figyelni rá akkor is, ha nem tekinthető kőbe vésett igazságnak. Tudatában vagyunk annak, hogy a mérhető, számszerűsíthető kritériumok hiánya miatt a lista – a mai magyar képzőművészet és a műkereskedelem egészét jól reprezentáló zsűri összetétele mellett – sem lehet objektív; egyszerre veendő komolyan, és fogható fel játékként.
Ismételten hangsúlyozzuk, hogy a Power 50 nem életműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelen esetben a 2017-es év – szakmai teljesítményeit veszi figyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nem pedig annak irányát, milyenségét igyekszik értékelni.
A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum áll össze, és az évről évre bekövetkező változások, hangsúlyeltolódások nyomon követése fontos következtetések levonását teszi lehetővé. Erre tett kísérletet ötéves elemzésünk a Műértő 2016. márciusi számában.
Az összehasonlíthatóság miatt fontos, hogy a 25 tagú zsűri összetételében évről évre csak elkerülhetetlen változások legyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tól átvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjai – két személycserétől eltekintve – idén is igent mondtak felkérésünkre. A zsűritagoktól ezúttal is rövid indoklást kértünk saját listájuk első öt helyezettjéhez. Ebben az évben összesen 290 személyre érkezett szavazat – héttel többre, mint tavaly –; a sorrend most is az egyes zsűritagok listáján elért helyezéseknek megfelelő pontszámok egyszerű összeadásával alakult ki.
Mivel a rangsor első tíz helyezettjének pozíciója – többségében évekre visszamenőleg is – meglehetősen stabilnak bizonyult, ezért 2015-ben úgy döntöttünk, hogy a továbbiakban minden évben az aktuális lista kínálta szempontok alapján választjuk ki azt az öt szereplőt, akikről rövid portrét közlünk.
1 | Baán László (1) főigazgató, Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria, miniszteri biztos, Liget Budapest | 1791 |
2 | Fabényi Julia (2) főigazgató, Ludwig Múzeum, kollégiumvezető, NKA | 1336 |
3 | Spengler Katalin–Somlói Zsolt (3) műgyűjtők | 1238 |
4 | Maurer Dóra (6) képzőművész | 1015 |
5 | Pados Gábor (5) galériatulajdonos, műgyűjtő | 985 |
6 | Somogyi Hajnalka kurátor és az OFF-Biennále csapata (11) | 872 |
7 | Pőcze Attila (7) galériatulajdonos | 795 |
8 | Mélyi József (4) kurátor, kritikus, egyetemi oktató | 788 |
9 | Sasvári Edit (9) művészettörténész, a Kassák Múzeum vezetője | 784 |
10 | Petrányi Zsolt (15) a 2017-es Velencei Biennálé magyar pavilon kurátora, az MNG Jelenkori Osztály vezetője | 774 |
11 | Valkó Margit (14) galériatulajdonos | 771 |
12 | Bencsik Barnabás (12) kurátor, a Glassyard Gallery vezetője | 665 |
13 | Fenyvesi Áron (10) kurátor, a Trafó Galéria vezetője | 659 |
14 | Küllői Péter (13) bankár, a Bátor Tábor Alapítvány elnöke | 652 |
15 | Nagy Gergely (23) főszerkesztő, Artportal | 576 |
16 | Ladik Katalin (38) költő, performer, képzőművész | 560 |
17 | Ledényi Attila (19) kommunikációs szakember, igazgató, Art Market Budapest | 549 |
18 | Székely Katalin (29) művészettörténész, kurátor | 527 |
19 | Gulyás Gábor (20) múzeumigazgató, Ferenczy Múzeumi Centrum, Szentendre | 484 |
20 | Kieselbach Tamás (18) műkereskedő | 443 |
21 | Prosek Zoltán (28) igazgató, Paksi Képtár | 433 |
22 | Várnai Gyula képzőművész | 430 |
23 | Andrási Gábor (22) kurátor, Budapest Galéria, főszerkesztő, Műértő | 424 |
24 | Kőrösi Orsolya (24) igazgató, Mai Manó Ház és Capa Központ | 398 |
25 | Timár Katalin (42) kurátor, Ludwig Múzeum | 397 |
26 | Topor Tünde (26) főszerkesztő, Artmagazin | 395 |
27 | Fehér Dávid (45) művészettörténész, kritikus | 391 |
28 | Hegyi Dóra (17) a tranzit.hu vezetője | 387 |
29 | Kürti Emese (46) kutatási vezető, acb ResearchLab | 352 |
30 | Einspach Gábor (27) műkereskedő | 338 |
31 | Szegő György (16) igazgató, Műcsarnok | 335 |
32 | Bak Imre (34) festőművész | 293 |
33 | Kaszás Tamás (37) képzőművész | 281 |
34 | Százados László (43) művészettörténész, MNG, szerkesztő, Balkon | 279 |
35 | Pilinger Erzsébet–Hans Knoll (31) műkereskedők | 250 |
36 | Szoboszlai János (39) tanszékvezető, MKE, kritikus | 245 |
37 | György Péter (25) esztéta, intézetvezető, ELTE BTK | 233 |
38 | Rényi András (32) művészettörténész | 232 |
39 | Birkás Ákos (35) festőművész | 227 |
40 | Deák Erika (21) galériatulajdonos | 219 |
41 | Erőss Nikolett (50) művészettörténész, kurátor | 213 |
42 | Geskó Judit (36) művészettörténész, kurátor, Szépművészeti Múzeum | 206 |
43 | Virág Judit (44) műkereskedő | 203 |
44 | Molnár Annamária galériatulajdonos | 197 |
45 | Peternák Miklós művészettörténész, tanszékvezető, MKE | 195 |
46 | András Edit (33) művészettörténész | 191 |
47 | Fekete György (8) MMA elnök | 190 |
48 | Németh Hajnal képzőművész | 174 |
49 | Nemes Csaba (48) képzőművész | 167 |
50 | Csákány István képzőművész | 164 |
*Összpontszám. Az 1. hely 100 pont, a 2. 80 pont, a 3. 60 pont, a 4. 55 pont, az 5. 50 pont, a 6. 45, a 7. 44 pont. A 8.-tól egyesével csökken, az 50. hely 1 pontot ér. Zárójelben a tavalyi 50-es listán elért helyezés.
Megjelent a Műértő 2018 márciusi lapszámában