Gazdaság hvg.hu 2023. július. 06. 16:49

Bábolnán is borzolja a kedélyeket az ácsi katódgyár, nyílt levelet kapott a polgármester

Nyílt levelet írtak polgármesterüknek bábolnai civilek a szomszédos Ács hozzájuk közel eső határába tervezett kínai katódgyár ügyében. Azt szeretnék, ha Horváth Klára bábolnai polgármester állást foglalna a beruházással kapcsolatban, és válaszolna egy sor kérdésre.

Állásfoglalásra kérik a polgármesterüket a Bábolnaiak a szomszédos Ács határában megépíteni tervezett kínai katódgyárral kapcsolatban. Azt várják a 2019-ben függetlenként megválasztott, de korábban MSZP-s színekben még országgyűlési képviselőként is politizáló Horváth Klárától, hogy a katódgyárral kapcsolatos augusztus végére tervezett ácsi lakossági fórum előtt foglaljon állást az ügyben.

A többi kínai tulajdonban, kínai üzemeltetésű, és kínai ellenőrzés alatt tartott gyárak működéséből okulva, vannak félelmei a lakosságnak

– írták a hvg.hu-nak is eljuttatott nyílt levélben, és emlékeztetnek a volt Hong Kong Dragon Food 2012-ben indult tésztaüzemére, aminek „maradványai a mai napig a település szégyenfoltja”.

A Komárom-Esztergom vármegyei Ács határának déli szélén 520 milliárd forintból, a kínai Huayou Cobalt által megvalósítani tervezett, majdan elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges katódokat előállító gyár két héttel ezelőtti bejelentése Ácson is nagy port vert fel, ahol a helyi kévpiselő-testület nagy része lemondott, mivel úgy érezték, az ő és az általuk képviselt ácsiak tudomása nélkül, a fejük felett döntöttek a beruházásról.

"Napi 300 tonna katódról beszélünk, és az útjaink már így sem bírják" - videóriport Ácsról

Dühös minifórum az utcán, lemondások a közgyűlésben, titkolózás utáni magyarázkodás a legújabb és egyik legnagyobb hazai akkumulátoripari beruházás, az ácsi katódgyár bejelentése nyomán. Mit épül majd a város határába? Mitől tartanak a helyiek? Milyen haszna lesz a városnak? És vajon ki az a régi ismerős, akinek bizonyára csurran-cseppen majd valami az üzletből?

A bábolnai levél írói szeretnék tudni, hogy

  • az új üzemnek mennyi vízre lesz szüksége,
  • milyen tisztítási technológiát alkalmaznak a szennyvíz esetében, és ezt hol vezetik el,
  • milyen hatással lesz a talajvízre az üzem számára a víz kivétele, és ennek milyen hatása lesz a fúrt kutakra és a termálvízre – utaltak a 2020-ban megnyitott, eleinte kisebb-nagyobb fennakadással működő, a városnak összesen több mint 2,5 milliárd forintjába kerülő termálfürdőre;
  • tervezi-e a város, hogy független szakértőtől kér véleményt,
  • hogy az uralkodó északi és északnyugati szélirány – amerre az üzem számára kinézett terület fekszik majd a várostól – hogyan befolyásolja majd Bábolna levegőjét;
  • milyen légterhelésre, zajártalomra, járműforgalom-növekedésre, lehet számítani;
  • honnan lesz munkaerő, jönnek-e majd vendégmunkások és honnan;
  • hogyan készülnek egy esetleges havária-helyzetre, és
  • miként tájékoztatják minderről a lakosságot?

A katódgyár ellen aláírásgyűjtés is zajlik a településen, a szervező és a nyílt levelet is feladó Pintér Róbert helyi civil aktivista a hvg.hu-nak azt mondta, hogy a bábolnaiak 95 százaléka ellenzi a beruházást.

(Nyitóképünk illusztráció)

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság Sztojcsev Iván 2024. december. 29. 07:00

És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más

Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.