A következő kormányban technológiáért és iparért felelős miniszter a közlekedéspolitikát szánja a Budapesti Fejlesztési Központ eddigi vezetőjének. Palkovics miniszterjelölti meghallgatásán arról is beszélt: év végére termelhet a debreceni vakcinagyár.
Erős csapattal folytatja tovább az ITM eddigi vezetője - derült ki Palkovics László miniszterjelölti meghallgatásán az Országgyűlés Gazdasági Bizottságában. A technológiért és iparért fejlesztős tárca miniszterhelyettesi pozícióját Koncz Zsófia kaphatja, a közlekedéspolitikáért pedig Vitézy Dávid, a BKK korábbi alapító-vezérigazgatója felelhet majd.
A tárca államtitkára lesz továbbá Steiner Attila és Kutnyánszky Zsolt is.
A meghallgatáson Palkovics kiemelte: komoly vívmányokra épülve tudja folytatni munkáját. Akármennyire tartják összeszerelőüzemnek Magyarországot, szerinte ez nem igaz: a hightech ipar aránya épp úgy 70 százalék, mint Németországban. Az elmúlt tíz év robosztus növekedése ellenére azért vannak kihívások, például az elöregedő társadalom, vagy az, hogy az ország fejlettségében komoly egyenetlenségek vannak még.
A következő tíz év iparpolitikájában ugyanakkor - az Irinyi-tervre alapozva - új ágazatok erősítését is célul tűzték. Ilyen például az autóbuszipar vagy a kreatívipar - sorolta Palkovics. Fontosnak tartotta ugyanakkor azt is, hogy az itt megtelepülő iparterületek - például az akkumulátorgyártás - magyarországi megalapozása meglegyen. Ezért fontos, hogy a gyártókapacitás mellett kutatóközpontok is települnek majd országszerte.
Ami az autóbuszgyártást és a vagongyártást illeti, Palkovics víziója az, hogy 2030-ra tízből hét járművet Magyarországon gyártsanak. A hadiiparban azt szeretné, ha a Honvédség ellátását az évtized végére Magyarországon gyártott eszközökkel biztosítsák.
A Covid-járványból okulva fontosnak tartja, hogy az egészségipari kapacitás is jelentősen növekedjen. Kiemelte: az év végére már megindulhat a gyártás a debreceni vakcinagyárban.
Az iparágak mellett beszélt a munkaerőpiacról is a miniszterjelölt. Kiemelte: a cél - miután teljesítült az a 2010-ben kítűzött cél, hogy 3,7 millióról egymillióval nőjön az alkalmazottak száma - a foglalkoztatási ráta további növelése, ez azonban már nem annyira triviális feladat, mint az elmúlt tíz évben volt. A teljes foglalkoztatottság érdekében igyekeznek a fiatalokat és a kisgyerekeseket is jobban bevonni, ennek érdekében tovább ösztönzik a mobilitást, például a munkásszállók építésének támogatásával.
A tárca előtt álló közvetlen feladatokat is megemlítette Palkovics. Ilyen a csődvédelmet kért Tungsram munkavállalóinak segítése (a cég vezetése korábban a minisztertől a vállalkozás megmentését kérte) vagy az Ukrajnából érkező elhelyezkedésének segítése.
Ami a közlekedéspolitikát illeti, úgy látja, nem rossz a kiindulópont: a gyorsforgalmi utak fejlesztésében a harmadik leggyorsabb volt az ország 2010 óta. A fejlesztés alapja egy 3800 milliárd forintos program, aminek a célja az, hogy bárhol is lakik valaki, 30 perc alatt érjen el egy gyorsforgalmi utat. E mellett kiemelte a Repülőtér Fejlesztési Program megvalósítását, a vitatott Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztését, illetve célul tűzte, hogy Magyarország a régió logisztikai és elosztó központjává váljon.
A személyszállításban a vasút kap prioritást, az autóbuszközlekedés pedig ráhordó szerepet kap. Ez komoly fejlesztést igényel a vasúti hálózaton, például a Budapest-központúság oldásával. Ennek eleme lehet - a teherforgalomban - a V0 hálózat kiépítése (a háború előtt az volt a terv, hogy ezt orosz forrásokból valósíthatják meg). A V0-ról elmondta, hogy a nyomvonalat már meghatározták, ennek finanszírozása még nem biztos, elsősorban az Európai Beruházási Banktól igyekeznek erre forrást szerezni.
A képviselői kérdésekre válaszolva - Mellár Tamás felvetésére - Palkovics elutasította azt a kritikát, hogy az MTA kutatóhálózata államivá vált volna, szerinte épp hogy növelte a függetlenségét a néhány évvel ezelőtt elfogadott reform. Maróth Miklós, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat elnöke egyébként egy hete beszélt arról a Magyar Nemzetnek, hogy a hálózat nem kerül vissza a Magyar Tudományos Akadémiához.
Az is kiderült, hogy a gazdasági érdekegyeztetés továbbra is tárcájánál marad - az, hogy annak nevéből kikerült az Innováció, azt magában hordja, hogy a felsőoktatás már nem ide tartozik, de az iparpolitika vagy az érdekegyeztetés továbbra is, erősítette meg Palkovics.
Arra a kérdésre, szeretnék-e megépíteni a Diákvárost, a miniszterjelölt igennel válaszolt, szerinte ennek egyelőre az az akadálya, hogy nem állapodtak meg a fővárossal ennek területéről, egyéb feltételeiről. Emlékezetes: a kormány döntése értelmében a korábban a dél-pesti Diákvárosnak fenntartott területen tervezik most a kínai Fudan egyetem kampuszának létrehozását.
Palkovics László miniszteri kinevezését 12 igennel, 3 nemmel és egy tartózkodással támogatta a bizottság.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.