Gazdaság Hava Nikita 2018. január. 24. 06:30

Felfoghatatlan számok: mutatjuk, mennyit költöttek Rogánék tavaly propagandára

Egy táblázatban gyűjtöttük össze a propagandaminisztérium 2017-es megbízásait. Az összeg az eredeti terv majdnem háromszorosára kúszott, a pénz pedig ugyanannál a néhány cégnél landolt. A sorosozáson kívül filmreklámra és a vizes vb-re is sok ment el.

Az előző évekhez képest is többet költött kommunikációs propagandára az Orbán-kormány. Már az is tudható, mire és mennyi adóforint ment a 2017-es év során a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (Nkoh) által kötött szerződések alapján.

A 65 milliárd forintot is meghaladó összeg többnyire három kormányközeli kommunikációs ügynökségnél talált gazdára.

A három legtöbb tendert elnyerő érdekkör:

  • A kormány kedvenc kommunikátorává előlépő Balásy Gyula vállalkozásai, a Lounge Design Kft. és a New Land Media Kft.;
  • Szijjártó Péter külügyminiszter barátja, Kuna Tibor érdekeltségei, a Trinity Communications Kft. és a Young and Partners Kft.;
  • Rogán Antal propagandaminiszter szomszédja, Csetényi Csaba cégei, az Affiliate Network Kft. és a Network360 Kft.;

Mire jó a központosítás?

A Miniszterelnöki Kabinetiroda 2015. októberi felállításával a kormány központosította az állami intézmények kommunikációját, amelyet csak egy szervezeten keresztül lehet megvalósítani, mégpedig a minisztérium alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalon (Nkoh) keresztül. A kormány akkori indoklása szerint a hivatal felállításával a PR-költségeket akarták csökkenteni, valamint „egyszerűsíteni” az ezzel járó közbeszerzések lefolytatását. Ezért létre is hoztak egy közbeszerzési felületet, ahol elméletileg az intézmények és a kommunikációt végző társaságok – az igények megadása után – könnyebben egymásra találhatnak. A platformon vannak furcsaságok, például olyan szállítók is szerepelnek a listában, mint „Éva Teszt Szállító 1” és a „Teszt szállító 1”.

És akkor lássuk a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (Nkoh) összes költését az alábbi táblázatban (nagyítható, teljes képernyős nézetre is állítható).


A táblázatból kiderül, hogy a legnagyobb összegek az állampolgári tájékoztató feladatokkal kapcsolatos kommunikációra mentek el. Ezek voltak az országot ellepő menekültellenes és „sorosozó” plakátkampányok és reklámok, amelyekre a hivatal hat etapban összesen mintegy 28,7 milliárd forintot költött. A legutolsó ebbe a sorba tartozó 7 milliárdos megrendelést decemberben nyerték el Bálásy Gyula cégei, a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft.

A közbeszerzési adatbázisban található összegzések szerint Balásy cégei tavaly 41,6 milliárd forint értékű tendert vittek el, ez az opciós joggal együtt nettó 43,6 milliárd forintot jelent. A cégek legutóbbi, 2016-ról szóló beszámolója szerint Balásy két érdekeltsége akkor 2,3 milliárd árbevételt ért el, így a cégek 2017-es árbevétele akár a húszszorosára is emelkedhet, mert tavaly egyéb milliárdos megrendeléseik is voltak.

A 2010-14-es kormányzati ciklus legtöbb kommunikációs közbeszerzését Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba nyerte el, ám az ő szerencséje, úgy tűnik, elúszott. Kieshetett a baráti körből, mivel összesen is "csak" nettó 3,8 milliárd forintnyi tendert sikerült megcsípnie, ebből is a legnagyobb az Államadósság Kezelő Központ kommunikációja. Ez egyharmadát tette ki elnyert közbeszerzéseinek.

A 2017-es kommunikációs hadjárat néhány tétele

- Menekültellenes és „sorosozó” kampányok: 28,7 milliárd forint

- A Kincsem film reklámozására 590 millió forint

- A Magyar Turisztikai Ügynökség kommunikációjára: 6 milliárd forint

- A vizes vb népszerűsítésére: 3 milliárd forint

- A Magyar Lóversenyfogadást-szervező Kft. reklámozására: 170 millió forint

- A Főgáz  E-gázszámlájának népszerűsítésére: 40 millió forint

- A Tiszamenti Regionális Vízművek kommunikációjára: 35,5 millió forint

Kuna Tibor cégei – a Trinity International Communications és a Young and Partners – 14,67 milliárd forintért, opcióval 16,52 milliárdért nyertek el kommunikációs munkát az állami intézményektől. A legutolsó elérhető adatok alapján a két cég árbevétele 2016-ban 17 milliárd volt, ez számításaink szerint 2017-ben sem csökkent.

Gigabeszerzés gigaösszegekkel

Az említett cégek ráadásul már jó ideje magukénak tudhatják a megbízások nagy részét. Rogán Antal hivatala ugyanis még 2016-ben kiírt egy 25 milliárd forintos kommunikációs gigaközbeszerzést. Ennél még úgy számoltak, hogy 2017-ben mintegy 1100 szervezet kommunikációját fogják ellátni. A már fent említett Nkoh-platformon viszont alig 100 állami szerv regisztrált.

A Magyar Nemzet még tavaly írta meg, hogy a hivatal már júliusban átlépte a rendelkezésére álló 25 milliárdos keretösszeget. Ezt azért tudta megtenni, mert a cégekkel kötött keretmegállapodásban egy félmondatban megjegyezték, hogy az eredetileg kiírt összeg „legfeljebb két alkalommal visszatölthető” - vagyis megháromszorozható.

Részlet a Nemzeti Kommunikációs Hivatal keretszerződéséből

A közbeszerzés másfél éve kihirdetett eredménye szerint kizárólag Kuna Tibor, Csetényi Csaba és a Balásy Gyula érdekeltségei nyertek. Bár a kétszeri "visszatölthetőség" sem a kiírásban, sem az eredményhirdetésben nem szerepelt, a keretmegállapodásba belefogalmazott félmondattal máris nettó 75 milliárd forintra kúszott az elkölthető keret. Ennek nyomán a kormány Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda költségvetését az Országvédelmi Alapból emelte meg.

A keretszerződésre hivatkozva végül 59,4 milliárd forint talált gazdára a három kormányközeli kommunikációs ügynökségnél. Ez a szám azonban nagyobb is lehet, mert szinte minden tendernél meghatároztak egy opciós pluszösszeget, amelyet akár egyoldalú nyilatkozattal lehívhattak a kommunikációs vállalatok. Ez számításaink szerint nettó 4,5 milliárdot tett ki mintegy 115 szerződés esetében. Így nettó 64 milliárd forintnyi megbízást is adhatott a hivatal.

Ez minden?

Korábban a Magyar Nemzet írta meg, hogy az előző Orbán-kabinet 4 év alatt összesen 81 milliárdot költött kormányzati hirdetésekre, míg a baloldali kormányok 2006–2010 között 84 milliárdot. A lap akkor kiemelte, hogy az állami kommunikációs és reklámköltések a gazdasági válság kitörése után voltak a legmagasabbak: 2009-ben több mint 22 milliárd forintot fordítottak reklámra. Ehhez képest látszik, mekkora volt a 2017-es költés, hisz ezt az összeget - mint említettük - már nyár közepén átlépte a Rogán Antal alá tartozó kommunikációs hivatal.

Az ellenzéki országgyűlési képviselők tavaly is többször is próbálták megtudni, hogy a kormány mennyi pénzt és hol költ el a Nkohon keresztül. A Miniszterelnöki Kabinetiroda mindannyiszor azt válaszolta, hogy nincs erről összesített adatbázisa, és nem is tartja szükségesnek, hogy ilyet készítsen - a közbeszerzési adatbázis azonban árulkodó.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hirdetés
BANK360 SZEMÉLYI KÖLCSÖN AJÁNLATOK
Személyi kölcsön kalkulátor
Hitel összege (Ft)
Futamidő ()
Élet+Stílus Vándor Éva 2020. október. 19. 20:00

Vajon „Isten keze” elér-e a Legfelsőbb Bíróságig?

Amy Coney Barrett főbírói jelölésével reflektorfénybe került egy egészen mostanáig kevéssé ismert, titokzatos vallási közösség, ezzel együtt pedig a kérdés, hogy a hit pontosan milyen mozgatórugóként működhet egy ember szakmai döntéseiben. Különösen, ha az a szakma alkotmánybírósági kérdésekre keresi a választ.