Kórházként vagy rabszállítóként is használni lehet majd az új honvédségi buszokat
Alaposan bevásárol a honvédség magyar buszokból: száz járművet akarnak venni a régi, elöregedett buszok helyett.
A Zrínyi 2026 haderő-fejlesztési program részeként 2019-ig száz új, hazai fejlesztésű buszt vásárol a Honvédelmi Minisztérium a magyar hadseregnek – jelentette be a honvédelmi miniszter csütörtökön Székesfehérváron.
Simicskó István a Currus-Aries-Volvo Euro VI-os motorral szerelt busz prototípusának bemutatóján azt mondta, hogy a hadsereg hatékony feladatellátásában segítenek majd az új járművek.
Megjegyezte, hogy ezzel elindult az "elmúlt 25-26 év legkiterjedtebb haderő-fejlesztési programja", a Zrínyi-program, amelynek több más eleme is lesz a közeljövőben.
A miniszter szerint összesen 134 busza van a honvédségnek, átlagosan 250-300 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, az átlagéletkor pedig 25 év. Az elöregedett buszok helyett újakra van szükség, hogy például a határvédelem vagy a balkáni missziók során a személyszállítás megoldható legyen – magyarázta.
Simicskó István elmondta: a Currus, az Ikarus és a Volvo együttműködésében évente 40 buszt gyártanak le.
Vargha Tamás honvédelmi államtitkár arról beszélt egyebek mellett, hogy sok-sok év után Székesfehérváron az Ikarus-gyár csarnokaiba "élet költözött" és gyártás folyik. Úgy vélte: az "utolsó utáni pillanatban" megmentették azt a tudást és gyártási kultúrát, amely jelen volt a városban egykoron.
Széles Gábor, az Ikarus elnöke kiemelte, hogy részben saját stratégiával, részben állami hadiipari megrendelésekkel az Ikarus növekedési pályára állhat. Mint elmondta, 1,5-2 milliárd forintos technikai beruházást hajtottak végre, így a korábbi 1,5-2 helyett ma már csak átlagban 0,2 emberi munkaerő kapcsolódik egy-egy busz gyártásához.
Azt tervezik, hogy a gyártást évente 3000 buszra emelik, ez legalább 600 embernek teremthet munkahelyet Székesfehérváron.
Az új, multifunkciós autóbuszról elmondta: nemcsak hagyományos csapatszállításra alkalmas, hanem 4 órán belül átállítható kórházi üzemmódra, ha kérik. Ilyenkor az ülések kiszerelésével 15 hordágy fér el a járműben.
A harmadik üzemmód a rabszállítás, amellyel a Belügyminisztérium igényeit tudják kielégíteni a jövőben.
Széles Gábor reményét fejezte ki, hogy a Currus-Aries ezzel a képességgel a NATO-piacokon is versenyképes jármű lehet.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.