Korántsem lefutott meccs a Simicska–Orbán-háború, a Figyelő szerint a Közgép azzal tehet keresztbe a kormánynak, hogy a konkurenciánál jóval alacsonyabb áron indul az útépítési közbeszerzéseken, mert a jelenlegi szabályok szerint a megrendelőnek legalacsonyabb árajánlatot kell elfogadnia. Nem meglepő módon a kormány már nagyban dolgozik az új szabályozáson, ami lehetővé tenné, hogy ne kelljen a legolcsóbb ajánlatot elfogadni. Kérdés, hogy milyen hatással lesz a Simicska–Orbán-háború a magyar sportéletre, a Simicska-birodalom ugyanis komoly pénzekkel támogat olyan sikersportágakat, mint a jégkorong vagy a vízilabda.
Simicska komolyan keresztbe tehet Orbánéknak – írja a Figyelő. A gazdasági hetilap szerint a Közgép azzal fricskázhatja meg a kormányt, ha a konkurenciánál jóval olcsóbb ajánlatokkal indul az útépítési közbeszerzéseken, ugyanis a jelenleg hatályos közbeszerzési szabályok szerint a megrendelőnek a legalacsonyabb árajánlatot kell elfogadnia. Ha a kormány új kedvencei közül valamelyik vállalat még felveszi a kesztyűt a Közgéppel az árversenyben, akkor komoly veszteségeket könyvelhet el az adott cég, míg a Közgép a bőséges évek után vígan bevállalhat egy-egy buktát, csak hogy borsot törjön a kormány orra alá.
Fele annyiért is vállalta a Közgép
A Figyelő talált is néhány példát, ami ezt az elméletet látszik bizonyítani. Tavaly egy eredetileg 2,9 milliárdra becsült 8,3 kilométeres útszakaszt végül 2,5 milliárdért újított fel a Strabag és a Közgép. Idén februárban a Közgép nyerte el az M0-s zajvédő rendszerének átépítését, a vállalat mindössze 1, 063 milliárdért vállalat el a munkát, miközben az építkezés árát korábban 2 milliárdra becsülték.
Építkezés pedig lesz dögivel, mert a kormány gigantikus infrastrukturális beruházásokat tervez a jövőben, és ahogy a Figyelő fogalmaz, “uniós és költségvetési pénzből beautópályázzuk egész Magyarországot”, de lesz itt még stadion- vagy vasútépítés is. A kormány úgy tudná kivédeni Simicska támadását, ha módosít a közbeszerzési törvényeken, ami már folyamatban van.
Könnyebb lesz kizárni a Simicska-céget
A készülő új közbeszerzései szabályok legnagyobb újdonsága véletlenül pont az, hogy nem lesz kötelező a legalacsonyabb árat kínáló céget választani, mert a munkahelyteremtés is legalább olyan fontos szempont lesz, mint az ár. Ezzel csak az a probléma, hogy a közbeszerzéseken induló vállalatok erre vonatkozó ígéreteit utólag nehéz lesz bevasalni. A másik fontos eleme lesz a törvénynek, hogy a közbeszerzési eljárás befolyásolásának megkísérlése is elég lehet a kizáráshoz, azaz bizonyítani sem kell majd a bűncselekmény elkövetését, elég lesz a gyanú is.
A sportban is erős a Simicska-birodalom
A Simicska–Orbán-háború nemcsak az útépítési projektekre lehet hatással, hanem több sportág életét is felbolydíthatja; a Simicska-birodalom az elmúlt öt év hatalmas nyereségeiből ugyanis szépen költött sporttámogatásra. A jégkorong igazi sikersportág, a magyar hokiválogatott jövőre az A csoportos világbajnokságon mérkőzhet meg a sportág legjobbjaival, a szövetség támogatói között pedig ott találjuk a Közgépet és a Metropolt is, de nem kell ennyire messzire menni, mert a Közgép sokáig a felcsúti Puskás Akadémiát is támogatta.
A jégkorongcsapat mellett az MKB-MVM Veszprém is szépen szerepelt az idén, és bejutott a kölni Final Fourba, ami hatalmas bravúr a kézicsapat részéről. Nem mellékesen a klub társelnöke az a Fonyó Károly, aki Simicska egyik leghűségesebb barátja és üzlettársa. Egy másik népszerű sportágban, a vízilabdában is meghatározó a Simicska-birodalom: elég ha annyit mondunk, hogy idén a Szolnoki Dózsa-Közgép VSC nyerte meg a magyar bajnokságot.
A Simicska–Orbán-háború áldozata lett Németh Miklós, a Közgép vezérigazgatója, aki a Magyar Jégkorong Szövetség keddi elnökségi ülésen lemondott a szervezet vezetéséről. A Magyar Kézilabda Szövetség élén is váltás történt nemrég, Vetési Iván 2011 óta vezette a szövetséget, őt a fideszes politikus, Kocsis Máté váltotta a poszton.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.