2012. július. 05. 06:12 MTI Utolsó frissítés: 2012. július. 05. 05:36 Gazdaság

Tanulmány: egy év alatt ki lehetne építeni az e-útdíjrendszert

Egy év alatt elvileg kiépíthető az elektronikus útdíjrendszer, amely csak akkor lehet hatékony, ha a fuvarozók számára még megfizethető díjakat állapítanak meg - állítja a közgazdászokból, mérnökökből alakult civil szervezet, a FairTransfer tanulmánya, amelyet a Napi Gazdaság és a Népszava ismertetett csütörtökön.

Az e-útdíjjal kapcsolatos elképzelésekről egyelőre az tudható, hogy 2013. július 1-jétől vezetnék be, nyolcezer kilométert kívánnak fizetőssé tenni, és évi 150 milliárd forint bevételt várnak tőle. Jelenleg a tehergépjárművek 1 700 kilométernyi autópályán és autóúton kötelesek díjat fizetni, az e-útdíjat a jelek szerint még a több mint hatezer kilométer főúthálózaton is fizetni kellene - írta a Napi. 

A forgalom java része a gyorsforgalmi hálózaton generálódik, így a bevétel jelentős része is itt koncentrálódik, a FairTransfer szerint a bevétel kétharmadát adhatja az autópálya-használat, a közúthálózat pedig a harmadát, miközben a költségeloszlás fordítva alakul. A tanulmány kitér arra is, hogy a gyorsforgalmi hálózaton a díjfizetők jelentős része, akár kétharmada külföldi, míg a közúthálózaton jellemzően a magyar fuvarozók fizetnének.

A Népszava kiemeli, hogy a kabinet kezdetben kilométerenkénti 20 forint körüli útdíjakról beszélt, ez később 40-50 forintra emelkedett, manapság pedig már kilométereként 75 forintos tarifákról lehet hallani. A teherfuvarozók számára azonban legfeljebb a 40-50 forintos díjak lennének elfogadhatóak a FairTransfer szerint.

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság Sztojcsev Iván 2024. december. 29. 07:00

És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más

Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.