A Kínai Kommunista Párt propagandaosztályának részeként működő Kínai Filmügyi Igazgatóság vezetője és Káel Csaba kormánybiztos filmszakmai együttműködési megállapodást írtak alá közös filmes projektek indításának céljából.
Látogatást tett a Kínai Filmügyi Igazgatóság (angolul: China Film Administration – CFA) delegációja a Nemzeti Filmintézet Filmarchívumában és Filmlaborában. A szakmai vizit volt a kísérőprogramja egy együttműködési megállapodásnak, melyet magyar részről a Nemzeti Filmintézet (NFI) vezetője, a mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos, Káel Csaba, illetve a kínai testület vezetője, Mao Jü írtak alá.
Az NFI hivatalos közleménye szerint a megállapodás “a magyar–kínai filmes kapcsolatok és szinergiák élénkítése céljából” született meg a két fél között, hogy a magyar és a kínai filmes szakemberek összefogását elősegítsék, illetve közös filmes projekteket indítsanak. Még eggyel részletesebben: “a megállapodás a filmgyártás mellett kiterjed a mozgóképszakmai képzés területén is a kooperációra, magyar és kínai filmalkotások kölcsönös népszerűsítésére”.
A közlemény hosszan méltatja a roppant sikeresnek látszó kínai filmipart, mint írják: “a kínai azon kevés filmforgalmazási piacok egyike a világon, amely helyi gyártású produkcióival megelőzi az amerikai világbrandként hódító blockbustereket a kínai jegypénztáraknál”.
Azt már nem teszik hozzá, hogy ennek legalábbis részben az az oka, hogy a Kínai Kommunista Párt propagandaosztályának részeként működő CFA – amely a külföldi filmek bemutatásának jóváhagyásáért vagy elutasításáért is felel – a kínai filmipar védelmében rutinszerűen blokkolja a külföldi produkciók levetítését, és – ahogy a Telex egy korábbi cikkében kitért rá – több mint három éven keresztül az addig kasszasikernek számító Marvel-filmeket is betiltották az országban.
Ennek tükrében már érdekesebben hangzik a Nemzeti Filmintézet közleményének szövege, vagyis hogy “a kínai filmipar jelenleg harmadik fénykorát éli, a 70-es évek végétől a kínai vezetés a gazdaság egyik alappilléreként kezeli a kultúrát és azon belül a filmipart”. Megjegyzik később: “Magyarországhoz hasonlóan a kínai kormány szintén stratégai ágazatként kezeli a filmipart, legutóbbi tanúsítványa ennek az is, hogy az ágazat növekedésének biztosítása érdekében 2022-ben a filmipar számára előnyös adó irányelveket vezettek be Kínában”.
Káel Csaba azt mondta, hogy “Budapest földrajzi és filmipari adottságaiból adódóan Kelet és Nyugat filmes kapcsolatainak kiváló új központja lehet. Számos izgalmas, el nem mesélt közös történetünk van a kínai alkotókkal, melyek közös megfilmesítéséhez új lendületet ad a megállapodás.”