Meg is építenek év végéig 300 akkucsere-állomást Kínában.
A kínai CATL komolyan beszáll a teherautók villamosításába: akkumulátorcsere-állomásokat épít, amelyekkel a járművek 5 perc alatt kaphatnak új, feltöltött akkut. A 2024-es adatok szerint az új teherautók 20,4 százaléka volt már elektromos Kínában, de a töltés lassúsága és a korlátozott hatótáv továbbra is akadály. A CATL erre válaszul egy szabványos, univerzális akkumulátormodellt fejlesztett ki, amelyet bármely kínai gyártó beépíthet, ezzel gyorsabbá és egyszerűbbé téve az energia-utánpótlást.
A cseremegoldás egyébként hasonló a kínai Nio állomásain használt rendszerhez, ahol az autók behajthatnak, és az akkumulátorukat maximum 5 percen belül automatikusan kicserélik, 90 százalékos töltöttséggel.
A kamionoknál is az a rendszer célja, hogy a hosszabb utak során ne kelljen órákat tölteni a töltőknél. Az új akkuk akár 1 MW teljesítményű töltést is támogatnak, és idővel nagyobb kapacitású változatok is elérhetők lesznek – így ugyanaz a teherautó 600 helyett akár 900 kilométert is megtehet egy akkucserével. A csereállomásokat úgy alakítják ki, hogy a járművek előre behajtsanak, majd tolatva távozzanak, ezzel megspórolva a pótkocsi lekapcsolását, ami máshol gyakran szükséges.
2025 végéig 300 ilyen csereállomás épül meg Kína 13 legfontosabb régiójában, de a hosszú távú cél, hogy 2030-ra több ezer állomás fedje le az ország 150 ezer kilométernyi autópálya- és főúthálózatát, a vidéki területekkel együtt. Egy-egy csomópont akár napi 700 ezer kWh akkumulátorcserét is képes lesz kiszolgálni.
A CATL úgy véli, hogy az elektromoskamion-ipar robbanásszerű növekedést fog mutatni a következő három évben. Robin Zeng, a CATL elnök-vezérigazgatója szerint a villamosított teherautók globális elterjedése 50 százalék lesz, egyrészt a nulla kibocsátású megoldások iránti növekvő igény, másrészt a logisztikai műveletek költségeinek csökkentésére irányuló folyamatos igény miatt.