A nyomógombos vagy az érintőképernyős a jobb?
Rádió és klíma – régebben nagyjából e két funkció kezelése adta ki a gombok többségét egy autóban. Mára milliónyi más funkciót, navigációs rendszert, biztonsági asszisztenseket, applikációkat, mobiltükrözést, sőt mesterséges intelligenciát is kellene vezérelni egy igazán modern autós infotainment-rendszeren.
A számtalan funkció miatt eltűnőben vannak a hagyományos gombok, tekerők, az autók kijelzői is inkább a mobiltelefonok, tabletek sémáját követve működnek. Hogy mennyire használhatóak, azt a brit What Car? magazin próbálta meg letesztelni.
Húsz rendszert vizsgáltak meg annak alapján, hogy mennyire biztonságosan használhatók menet közben. Azt figyelték többek között, hogy mennyire vonja el a sofőr figyelmét a klímapanel kezelése, egy útvonal kiválasztása, majd törlése és a hangvezérlés, amivel egy benzinkutat próbáltak megkeresni.
A teszt alapvetése az volt, hogy ha egy rendszerrel 10 másodpercig kell szöszmötölni óránként 50 kilométeres sebességnél, akkor a sofőr 139 méteren keresztül nem csak a vezetésre figyel.
A próbák során kiderült, hogy az érintőképernyőkön tovább tart egy-egy művelet végrehajtása, mint hagyományos gombok segítségével. A klímát jellemzően kétszer, a navigációt akár négyszer annyi ideig is babrálták az érintőképernyős egységeken.
A teszt végén összeállítottak egy listát annak alapján, hogy mi mennyi időre vonta el a figyelmet a vezetéstől.
Az első 10 helyezett listája a következőképpen néz ki a What Car? tesztje alapján, zárójelben az elért pontszámmal.
10. Škoda Kamiq - Amundsen 9.2 colos kijelzővel (21/30)
9. Opel Corsa - Multimedia Navi Pro 10 colos kijelzővel (22/30)
8. Hyundai Ioniq - Bluelink 10.25-colos kijelzővel (22/30)
7. Ford Fiesta - Sync3 FordPass Connect (23/30)
6. VW Passat - Composition Media, 8-colos kijelzővel (24/30)
5. Mazda 3 - Mazda Connect 8.8-colos kijelzővel (25/30)
4. Audi Q3 Sportback - Virtual Cockpit Plus
3. Porsche Panamera - Connect Plus & PCM (27/30)
2. Mercedes-Benz CLA - 10.25-colos kijelzővel (27/30)
1. BMW 3-as - Live Cockpit Professional (28/30)
A lista további 10 helyezettje:
11. Jaguar XE - Touch Pro Duo (21/30)
12. Volvo S60 - Sensus (20/30)
13. Toyota Corolla - Touch 2 (20/30)
14. Nissan Juke - Nissan Connect (19/30)
15. Honda CR-V - Honda Connect (18/30)
16. Lexus RX - 12.3-colos kijelzővel (18/30)
17. Peugeot 508 SW - Connected 3D Navi (17/30)
18. Škoda Citigo-e iV - kijelzője (16/30)
19. Fiat 500X - Uconnect Live (14/30)
20. MG ZS - 8 colos kijelzője (12/30)
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.