Tavaly rekordszintet ért el a behozatal, de idén már csökkenhet a külföldről használtan importált gépkocsik száma.
Már négy olyan hónapot is regisztráltak 2018 második félévében a használtautó-piacon, amikor csökkent az import, így júniustól decemberig 2,8 százalékkal kevesebb kocsit hoztak be határon túlról 2017-hez képest.
Az egész évet vizsgálva, – a tavalyi esztendő január-április közötti időszakának köszönhetően –, összesítésben azonban 2,2 százalékkal nőtt a külföldről vásárolt négykerekűek száma. Így rekordszámban, összesen 158 790 gépkocsit helyeztek forgalomba az okmányirodákban a Datahouse adatai szerint, de a terület várhatóan ezzel elérte a csúcsát, s 2019-ben lejtmenetbe kapcsolhat.
A Datahouse statisztikái és a piaci elemzések alapján 2018-ban érte el a használtautó-import a csúcsát, s az utóbbi hónapok eredményeiből következően várható csökken a külföldről behozott gépjárművek száma hazánkban 2019-ben.
A második félév statisztikái alapján egyértelműen látható, hogy augusztusban lejtmenetbe kapcsolt az import, s várhatóan 2019-ben is folytatódik ez a trend – vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. Ezzel együtt valamelyest visszaszorulhatnak az áfa befizetésével kapcsolatos anomáliák is, mert az utóbbi időben a NAV is kiemelten fókuszált erre a területre, s több olyan társaságot is leleplezett, amelyek több milliárd forintos kárt okoztak a költségvetésnek.
Mint ismert, 2012 óta öt és fél éven át meredeken nőtt a forgalomba helyezések aránya, 2018 második felében azonban a szigorodó jogszabályoknak és a magas euróárfolyamnak köszönhetően már négy, csökkenő tendenciát mutató hónapot is rögzítettek, így ebben az időszakban összesen 2,8 százalékkal esett az import. Mivel azonban – márciust leszámítva – az első négy hónapban még felfelé ívelt a terület, összességében 2,2 százalékkal (3373 autó) nőtt a piac, így mindenkori rekord született: összesen 158 790 négykerekűt vásároltak a magyarok határon túlról.
A kormegoszlást vizsgálva az látható, hogy a korábbi tapasztalatokhoz hasonlóan 2018-ban is 60 százalékban 10 évnél idősebb kocsik jöttek az országba, az 5 éves vagy annál fiatalabb járművek aránya 20 százalék volt. A legnépszerűbb szegmensnek az alsó-középkategória (42 778 autó), a felső-középkategória (28 258 autó) és a MPV-k osztálya (Multi Purpose Vehicle), azaz a többcélú járművek (27 776 autó) kategóriája számított, az SUV-k aránya 15 336 autóval megközelítette a 10 százalékot.
A márkák sorrendjében a Volkswagen (19 345 autó) végzett az élen, az Opel (17 211 autó) és a Ford (15 169 autó) előtt, a prémium kocsik versenyét – összesített ötödik helyével – az Audi (9758 autó) nyerte, megelőzve a hatodik BMW-t (9684) és a hetedik Mercedest (9308 autó). A legkeresettebb típusnak 2018-ban az Opel Astra bizonyult (5867 autó) a Ford Focus (5575 autó) és a Volkswagen Golf (5452 autó) előtt.
Itt a 2018-as autólopási statisztika
Úgy tűnik, a régi autók alkatrészigénye mozgatja most ezt a piacot.