2013. április. 25. 11:01 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. április. 25. 11:19 Autó

Magától hívja az autó a mentőket

Magyarországon is tesztelik azt az európai segélyhívó rendszert, amelyben az autóba épített telefon baleset alkalmával automatikusan tárcsázza a segélyhívó számát és elküldi a jármű helyzetének GPS-koordinátáit is.

A balesetek megelőzése mellett a segélyszolgálatok hatékonyabb működését tűzte ki célul az Európai Unió HeERO nevű projektje, amelyben Magyarország is részt vesz az eCall automatikus segélyhívó rendszer tesztelésével - közölte a tesztelésben részt vevő cég, a Best Way Traffic Kft.

Az EU irányelve alapján 2015-től minden, az unió területén forgalomba kerülő gépjármű képes lesz automatikus segélykérés leadására annak érdekében, hogy a bajba jutottak a lehető leghamarabb segítséghez jussanak minden esetben, és így elkerülhető legyen a tragédia.

Az EU-ban kiemelt területnek számít az intelligens közlekedési rendszerek fejlesztése: ezeknek az informatikai törekvéseknek a sorába illeszkedik a hatékonyabb segélykérést lehetővé tevő eCall projekt is. A jelenleg Európa-szerte tesztüzemben lévő rendszer fejlesztése Magyarországon a Best Way Traffic Kft. részvételével zajlik.

„Az eCall rendszer gyakorlatilag egy járműbe épített, folyamatos készenlétben álló intelligens telefon, amely baleset esetén automatikusan képes tárcsázni a segélyhívó számot. Ez a megoldás azért hatékonyabb a közvetlen telefonos segítségkérésnél, mert a járművezető eszméletvesztése esetén is aktiválódik, illetve a rendszer a műholdas kapcsolaton keresztül a baleset pontos GPS-koordinátáit is elküldi a központnak, ezzel elősegítve, hogy a segélyszolgálatok a lehető leghamarabb a helyszínre érkezzenek” – mondta Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic Kft. szakértője.

A cég az eddigi uniós eredmények elemzését követően a fedélzeti egységek - úgynevezett on board unit - tesztelését végzi. Ez az eszköz juttatja el a vészhívást a központba, ezért nagyon fontos, hogy a fedélzeti egység és az üzenetet továbbító vonal is minden körülmények között kifogástalanul működjön.

„Jelenleg a vészhívások felépülése és az alapinformációk továbbítása terén folytatunk méréseket, illetve vizsgáljuk a segélyhívó központhoz eljuttatandó úgynevezett MSD üzeneteket is. Az eCall 2015-ben történő bevezetéséig további folyamatos, átfogó tesztelésre van szükség, hiszen emberéletek múlhatnak a rendszer hatékonyságán” – tette hozzá a szakértő.

A gyakorlatban a rendszer működése a következőképpen történik majd: a gépjármű integrált elemét képező berendezés vészhelyzet esetén egy normál SIM-kártya segítségével kapcsolatot fog létesíteni a segélyszolgálati központtal, ahol képzett diszpécserek fogadják majd a hívásokat. Az információk begyűjtését követően a diszpécser meggyőződik a vészhelyzet részleteiről és annak valódiságáról, és továbbítja az üzenetet az illetékes bevetési szervek felé. Így a segítség a baleset bekövetkeztét követően néhány percen belül elindulhat a GPS koordináták alapján meghatározott pontos helyszínre.

Hasonló megoldások eddig is léteztek a gépjárműpiacon, azonban mindössze a forgalomban lévő járművek 1 százalékát jelentő luxuskategóriájú autókban voltak elérhetőek. Ezzel szemben az eCall rendszer az EU célkitűzései szerint hamarosan minden újonnan gyártott járműben gyárilag megtalálható lesz – ez 2015-től kezdve Európában mintegy 15 millió gépjárművet jelenthet majd évente.

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.