A múlt héten a General Motors bejelentette, hogy a közlekedés zöldítésére, a kibocsátások csökkentésére irányuló erőfeszítéseit ezután konkrétabb területekre fókuszálja. Az amerikai óriás a jövőt a plug-in hibridekben és az elektromos autókban látja, ezzel kimondatlanul is a hibridek piacát vezető Toyota babérjaira tör.
A General Motors több területen is végez fejlesztéseket és kutatásokat a motorok hatékonyabbá és körenyzetbarátabbá tételéért, azonban ez igencsak költséges dolog, így az évek óta veszteségekkel küzdő vállalat egy szűkebb fejlődési pályát jelölt ki magának.
A GM új elektrifikációs stratégiája a hibrid technológia két végletét célozza, a „mild” hibrideket, ahol az elektromos motor csak rásegít a benzinmotorra, illetve a plug-in hibrideket, az otthon is tölthető, bizonyos távolságot csak elektromos hajtással is megtenni képes autókat. A vállalat ugyan fontosnak tartja a hagyományos hibridek piacát, saját jövőjét azonban nem ebben látja. E döntésben valószínűleg fontos szempont, hogy a hagyományos hibrid technológiát és a piacot régóta a japán Toyota modelljei uralják.
A mild hibridek a hibrid technika legegyszerűbb megoldását jelentik, ezekben az autókban az elektromos motor csak segít a benzinmotornak, főleg gyorsításkor. A megoldás legnagyobb előnye viszonylagos olcsósága, így már pár éven belül e technológia jelentheti a belépőt az e-autók világába, akár az olcsóbb típusok esetében is. E piacnak már most sok szereplője van, például az ugyancsak japán Honda, melynek majdnem minden modellje elérhető ilyen motorral. A GM e-autó értékesítéseinek is mintegy felét teszik ki az ilyen autók.
A hagyományos és elektromos autók határterületét jelentő plug-inek esetében sem dőlt még el a verseny. A Toyota csak idén hozta ki első otthon is tölthető modelljét, a plug-in Priust, miközben már a GM is árulja a hasonló elveken működő Chevrolet Voltot, illetve annak európai klónját, az Opel Amperát.
A legtöbb gyártó e technológiában látja a jövőt, illetve az átmenetet az elektromos autók világába. A General Motors 2017-re 500.000 e-autót szeretne eladni, a Ford úgy számol, hogy 2020-ra az eladásaik negyedét az ilyen járművek teszik majd ki, a Nissan szerint pedig kizárólag az elektromos autók képesek lesznek lefedni a piacuk 10 százalékát.
Az amerikai gyártókat ráadásul nagyban támogatja a haldokló autóipart újjáéleszteni próbáló politika. Az Obama kormány a jelenlegi 7500 dollárról 10 000 dollárra növelné az elektromos autók utáni adójóváírást és a főbb utakon már jövő év folyamán megkezdik a gyorstöltőhálózat kiépítését.
A vezető nemzetközi tanácsadó Boston Consulting Group szerint a következő 8 évben a plug-in hibridek és az elektromos autók a piac 5 százalékát fogják lefedni, ami a legtöbb autógyártó számára már akkora piac, amivel érdemes foglalkozni. A nagy kérdés, hogy a világ két legnagyobb autógyártója, a General Motors és a Toyota, illetve kisebb versenytársaik mekkora szeleteket képesek kihasítani a tortából. A Toyota nagy előnye évtizedes tapasztalata a hibridek terén, a GM mögött viszont az amerikai piac áll. Lehetséges persze, hogy nevető harmadikként egy nem várt szereplő aratja le a babérokat, például rohamtempóban fejlődő Kína egy ma még talán ismeretlen gyártója.
Szerző: WWF Magyarország - Benkő Dániel és Ahsbahs Krisztina