Nagy alagút teszt 2010
Az ADAC és további 15 partnerklubja megtartotta az elmúlt évben tett ígéretét. Így idén – immár 12.
Az ADAC és további 15 partnerklubja megtartotta az elmúlt évben tett ígéretét. Így idén – immár 12. alkalommal – megint vizsgálat alá vont Európa legjelentősebb 26 alagútját. 16 esetben nagyon jó minősítést kaptak, négy esetben jó, és két alkalommal a kielégítő minősítést érdemelték ki az alagútak. Ugyanakkor még mindig három alagút kapta az aggályos, és további egy a hiányos minősítést. Az alagútak szerencsére egyre biztonságosabbak, az új építmények kivétel nélkül jó minősítést kaptak.
A vizsgált alagútak harmadában hiányoztak a hangosbemondók, a negyedükben pedig sötétek a falak, kevés a segélyhívó, és a menekülő útvonalak nincsenek megfelelően kitáblázva.
A lista élére ezúttal egy francia alagút került: a párizsi A86-s úton lévő Duplex. Az építmény különlegessége, a két szint: alul és fölül külön, két irányban haladnak az autók. Ez a megoldás szerencsére csak a magasság rovására megy, nem pedig a biztonságéra. A 2009-ben megnyitott alagút 4530 méter hosszú és a biztonság tekintetében követendő példa lehet minden ország számára.
Sokkal komorabban néz ki a lista másik vége, vagyis a teszt vesztese. Ide az izlandi 1. főúton Akranesnél található Hvalfjörður alagút került. 1998-ban építették az 5770 méter hosszú építményt, amelynél számtalan hiányosságot fedeztek fel a szakértők. Először is, nagyon hézagosan helyeztek el benne kamerákat. A segélyhívók igen távol vannak egymástól, nincs benne automatikus tűzjelző berendezés, a tűzoltóknak fenntartott út nagyon hosszú. A szellőzés nem akadályozza meg, hogy az alagút mennyezetéről beáramló füst leszálljon. Életveszélyes továbbá, hogy hiányoznak a vészkijáratok és a menekülőútvonalat sem mutatják jelzőfények. A hiányos minősítést kapta az alagút, és a tesztelők figyelmeztették az izlandiakat.
Egy német alagút is megbukott
A vizsgált három német alagút közül, az A44-es úton Velbertnél található 25 éves műtárgy nem teljesítette a kívánt követelményeket. Sötét az úttest, hiányzik a videorendszerm kevés a menekülési útvonalakat jelző tábla. Emiatt az építmény az aggályos minősítést kapta. A másik két vizsgált német alagút, a Lohberg Darmstadtnál, és a Richard-Strauss alagút Münchennél ugyanakkor a nagyon jó minősítést kapott a tesztben.
Így teszteltek
Az ADAC és partnerklubjai célul tűzték ki, hogy 2019-re Európa minden alagútja biztonságos legyen. Éppen ezért rendszeresen vizsgálják az építményeket, és tapasztalataikat megosztják az üzemeltetőkkel. Nyár elején a szakemberek fogták a bőröndjeiket és útnak indultak. 13 ország 26 alagútját vették górcső alá: négyet Spanyolországban (Cantalobos, Bracons, Valdepastores, Pedra do Couto), hármat-hármat Németországban (Lohberg, Richard-Strauss, Birth), Olaszországban (San Demetrio, Vigne, Claviere), Ausztriában (Kreuzenstein, Katschberg, Tanzenberg) és Svájcban (Murgwald, Witi, Mont Terri) , kettőt-kettőt Franciaországban (Duplex A86, Maurice Lemaire), Norvégiában (Hanekleiv, Botne), egyet-egyet pedig Belgiumban (Cinqauntenaire), Horvátországban (Sveti Rok), Hollandiában (Hubertus), Szlovéniában (Sentvid), Csehországban (Panenska) és a tesztek történetében először Izlandon (Hvalfjörður).
A vizsgálat kritériumai: az alagút hossza, fekvése, jelentősége az utazások során. Kiemelten figyelték a biztonságot, illetve azt, mi vár az utazókra az alagútban baleset, tűz, vagy egyéb vészhelyzet esetén.
Így lehet biztonságos az alagút
- Az autósokat informálni kell arról, hogyan viselkedjenek, közlekedjenek az alagútban, és mit tegyenek a biztonságos autózás érdekében. Arról, hol találhatók a segélyhívók, a leállórészek, a tűzoltó berendezések, a vészkijáratok.
- Az autósok tájékozódását megkönnyítik a világos falak, a megfelelő világítás és a felezővonalaknál elhelyezett világító diódák.
- Az alagútban folyamatosan figyelmeztetni kell az autósokat a helyes követési távolság megválasztására.
- Javítani kell a kommunkációt: rendszeresen figyelmeztessék az autósokat a veszélyre a hangszórókon keresztül. Különböző szituációkban (baleset, zárlat, tűz) több nyelven előregyártott üzeneteket sugározzanak a hangszórók.
- Ha le kell zárni az alagútat, tájékoztassák az autósokat az okokról.
- Minden vészkijáratot, menekülő útvonalat megfelelően táblázzanak ki, jelezzenek.
- Az alagút személyzetét rendszeresen küldjék el tanfolyamokra, továbbképzésekre.
- A mentésiterveket rendszeresen ismételjék át, és gyakorolják.