Inkább vállalná a kormány, hogy több tízmilliárdot vissza kelljen fizetni az EU-nak, mint az újabb sarc bevezetésével járó további népszerűségvesztést – értesült kormányzati és fővárosi forrásokból a VS.hu. A főpolgármester kommunikációja is megváltozott a behajtási díjjal kapcsolatban az utóbbi hetekben, és nem véletlenül.
A Fidesz támogatottságának csökkenése miatt nagy az esély, hogy a kormány inkább a több tízmilliárdos uniós büntetést választja, de nem vezeti be a dugódíjat. Az újabb sarc ugyanis tovább erodálná a kormány népszerűségét – értesült a VS.hu.
Tarlós István főpolgármester az év elején még tényként beszélt a díj bevezetéséről, és a kormánytól is olyan kérések érkeztek hozzá, hogy pörgesse fel ezt a témát. Február 28-ra megvalósíthatósági tanulmányt is bekért a fővárostól a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a dugódíj bevezetésének ütemezéséről és módjáról. A BKK azonban csak 80 százalékig készítette el a tanulmányt, a politikai döntések nyitva maradtak.
A VS.hu úgy tudja, a dugódíj már korábban is nagyon közel került a megvalósuláshoz: 2012 nyarán kis híján meghozták a bevezetésről szóló törvényt, de az utolsó pillanatban a fideszes kormánytöbbség leszavazta az erről szóló javaslatot, amire azóta sem adtak magyarázatot. A lap forrásai szerint az utolsó pillanatban megszondáztatták a Századvéggel, hogy mit szólnának a fővárosaik a behajtási díjhoz, és kiderült az a nem túl meglepő adat, hogy elsöprő többségük elutasítja azt. A rendszer indulása nem sokkal a választás előtt következhetett volna el, így a kormány inkább kihátrált az ötlet mögül.
A lap szerint hasonló a helyzet most is: mostanában Tarlós már azt kommunikálja, hogy megpróbálják kivédeni a dugódíjat, illetve hogy igyekeznek elérni Brüsszelben, hogy az EU álljon el a kötelező bevezetéstől. És nem véletlenül: több tényező is abba az irányba tereli a kormányt, hogy ne vezesse be a dugódíjat – mondták a VS.hu fővárosi önkormányzati és kormánypárti forrásai. Valószínű, hogy a 4-es metróhoz nyújtott 181 milliárd forintos támogatásnak nem az egészét, csak 10-30 százalékát fizettetnék vissza Brüsszelben, ha elmaradna a behajtási díj. Ennyi pénzt pedig megér a kormánynak, hogy béke legyen, vagyis hogy a kormány ne haragítsa magára a választókat, különösen a fővárosban, ahol egyébként is alacsony a támogatottságuk.
A dugódíj elmaradása kommunikációs szempontból is jól jöhet a kormánynak mint a Brüsszellel folytatott szabadságharc újabb sikeres csatája.
Ennek ellenére másfél hónappal ezelőtt még egészen más volt a felfogás a behajtási díjjal kapcsolatban. Akkor egy Tarlós részvételével zajló megbeszélésen arról volt szó, hogy a költségvetésnek és a fővárosnak is szüksége van a dugódíjból származó bevételre. A Fidesz egyik elnökségi tagja akkor is felvette a dolog politikai kockázatait, de akkor azt még Orbán Viktor pártelnök-miniszterelnök nem vette komolyan. A VS.hu úgy tudja, a dugódíj ötletét több elnökségi tag határozottan ellenzi.