Modernebb és dinamikusabb újságoldalakon olvashatják ezentúl a 45. születésnapját ünneplő HVG-t
Megújított logóval, új betűtípusokkal, hangsúlyosabb képekkel, letisztultabb dizájnnal szeretnénk könnyebben fogyaszthatóvá tenni tartalmainkat, amelyek minőségéből továbbra sem engedünk.
Utoljára nyolc évvel ezelőtt módosult a HVG megjelenése. Közel egy évtized után már épp időszerű volt finoman újrahangolni a hetilap dizájnját, hogy az „még áttekinthetőbb legyen, a tartalom befogadása könnyebbé váljon a vizuális elemek közötti precízebb súlyozással, az arányok javításával” – fogalmaz Hraschek Dávid, a lap vizuális megújulásáért felelős grafikus-szerkesztő. A lap előnyére korrekciós beavatkozások történtek, ám a radikális átszabás nyomait hiába keressük. Nincs szembeötlő változás sem a színeket, sem a logót tekintve; vagyis nem került a narancssárga négyzet helyére rózsaszín háromszög, az összkép mégis érezhetően megváltozott.
A cikkek ezután új betűtípussal jelennek meg (az ínyencek kedvéért: a Carter & Cone betűtervező stúdió Georgia Pro betűtípusával), így visszatér a talpas szövegbetű, amely a sorok közötti távolság megváltoztatásával együtt könnyebbé, vagyis gördülékenyebbé és gyorsabbá teszi az olvasást.
A szintén új betűtípussal megjelenő címek helytakarékosabbak lesznek. Megint csak a tipográfiáért rajongók kedvéért: itt a német Just Another Foundry stúdió Bernina Sans családjára esett a választás. Ez az előző címbetűhöz képest sokkal modernebb irányt képvisel, miközben stílusában visszakacsint a HVG 2016 előtti korszakára, melynek dizájnja egyébként a híres amerikai laptervező, Mario R. Garcia nevéhez fűződik.
Hraschek Dávid szerint „fontos, hogy újra megtaláljuk azt a kisugárzást, amely hosszú időn át jellemezte a HVG-t. Ezért mostantól hangsúlyosabban jelenik meg a lapban az online prémium tartalmakat kínáló hvg360 zöld színe is, és ami az egyik legfontosabb változás: a képek visszanyerik az őket megillető helyüket a printben. A kiváló újságírók, szerkesztők munkája mellett a HVG-nek erőssége a képi világ, remek fotósgárda működik itt, a képszerkesztés is magas színvonalú, az utóbbi időben a képek mégis kissé háttérbe szorultak a nyomtatott lapban. Ezt az arányeltolódást is célunk a fotók javára korrigálni”.
Húsz éve, amikor a nyomtatott sajtót temetni kezdték, senki sem fogadott volna arra, hogy 2024-ben a HVG számára egyértelmű lesz a hetilap megújulásában gondolkodni. Márpedig a szerkesztőség és a kiadó meg van győződve arról, hogy a nyomtatott lapunk megújítása és az abba fektetett minden innováció megéri. Abban a tömény és zavaros információáradatban, amelyben naponta élni kényszerülünk, a nyomtatott sajtó képes újradefiniálni önmagát, és létjogosultságát épp az adja, hogy időről időre megszűrten, rendezetten és fecsegésmentesen össze tudja foglalni mindazt, ami történik körülöttünk. A HVG hetilapnak legalábbis ez az ajánlata az olvasóinak: lehetőséget kínál arra, hogy az események között súlyozni tudjunk, vagy az online médiában pillanatok alatt emészthetetlenül nagyra dagadó ügyeket akkor is megértsük, ha nem az elejétől kezdve követjük azokat.
A hvg.hu erőssége, hogy azonnal értesít, rögtön képbe helyez, és linkek révén felajánlja, hogy az ember akár maga is utánanézhessen a dolgoknak. A gyorstüzelő hírek mellett az online hírportál másik jellemzője – mivel ott nincsenek terjedelmi korlátok –, hogy egyre inkább a „long read” cikkek, vagyis a hosszú olvasnivalók terepe lesz, míg a print erősségévé a lényegre törő közlésforma válik. Ezt szem előtt tartva újult most meg a HVG, méghozzá nem csupán kívül, belül is.
A hetilap többet foglalkozik a jövőben a mesterséges intelligencia kérdéskörével, a befektetői lehetőségek bemutatásával és az életmódtémákkal is. Ez utóbbinak oka a széles körben tapasztalható általános elfordulás az egyre inkább indulatvezérelt és leegyszerűsítő politikától. Az életmód mint témakör tág értelmezési kerete lehetőséget ad arra, hogy minőségi párbeszédet folytassunk olyan, a közt érintő ügyekről, amelyekről az érdemi vitát éppen a közélet szereplői akadályozzák meg. Hogyan kellene például megterveznünk az öregkorunkat? Milyen szociális közösségek vannak, amelyek segítenek a magány csökkentésében, a társadalomban felgyűlt düh mérséklésében? Miként tanulhatunk életünk végéig, hogyan őrizzük meg minél tovább az egészségünket, ha már az egészségügyi rendszerbe bekerülve egyre kevesebb jóra számíthatunk? – ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel biztosan egyre gyakrabban fogunk foglalkozni a hetilap oldalain.
Mindeközben elindult az a munka, amelynek célja, hogy a hírportál is új kabátot kapjon, ezen dolgozik velünk a Stereogram csapata. A print- és az online-arculat felfrissítésével a HVG logója is megváltozott. Talán ki is szúrták, ez a lapszám már az új logóval jelent meg.
Júniusban ünnepeljük a HVG hetilap fennállásának 45. évfordulóját, a középkorúság küszöbét átlépve pedig a brand három ikonikus betűje is ráncfelvarrást kapott.
Ezúttal az volt a fő szempont – mondja Pop András, a Stereogram vezető tervezője –, hogy az új logó „vizuális tisztasága és komolysága” a következő 10-15 évben is időtálló legyen. „Stilisztikailag olyan irányt választottunk, ami jól öregszik” – fogalmaz, majd beavat a betűtervezés nüanszokon múló művészetébe. Minden olyan részt kijavítottak, amiről úgy érezték, hogy a HVG eddig használt logóját „esetlenné” teszi, így karakteresebbé válhatott a betűkép. A „h” betű alacsonyabb lett, az ívét kikerekítették, puhították; a „g” szára pedig vízszintesen visszazár a betű testéhez, ami egyrészt „a befejezettség érzetét” kelti az emberben, másrészt ez a megoldás rímel a korábbi HVG-s logókra is.
A dizájnerek tiszteletben tartották a kiadvány eddigi arculati evolúcióját, ezért az új logó nem tér el merőben az eddig megszokottól. Fontosnak tartjuk ugyanis a régi értékek őrzését. Mutatni akarjuk, hogy változunk, hogy gondolkodunk önmagunkról, de a felismerhetőséget nem dobhatjuk el. A HVG nagyon sok mindent megélt már, és még nagyon sok mindent meg is fog élni. Változunk az időkkel, de felismerhetően ugyanazok maradunk. A narancsszínünk például régebbi, mint a Fidesz narancssárgája. Ha a Fidesz nem érezte azt annak idején, hogy más színt kell választania, mert a narancs már foglalt, akkor ezt a fogunkat szíva elviseljük.
Ha nem is a kormánypárt miatt, de valamelyest azért változik a HVG-narancs is. Hogy frissebbnek hasson, a dizájnerek elvettek belőle egy kevés magentát, így az alapszín kicsit kivilágosodott. A narancssárga sáv, majd a narancssárga csempe, rajta a betűszóval hosszú ideje a HVG szimbóluma, amely Pop András szerint most még markánsabbá vált, mert az olyan egyéb információk, amelyek eddig a csempén belül voltak feltüntetve – mint a lap ára vagy a megjelenés dátuma –, kikerültek a logóból. Eltűntek a sallangok, maradt a határozott letisztultság.
__
Borítóképünk illusztráció. Fotó: Fazekas István
A hvg360 tartalma, így a fenti cikk is, olyan érték, amely nem jöhetett volna létre a te előfizetésed nélkül. Ha tetszett az írásunk, akkor oszd meg a minőségi újságírás élményét szeretteiddel is, és ajándékozz hvg360-előfizetést!