Mészáros Lőrinc plakátcége letarolja az országot

3 perc

2022.01.04. 09:52

Sorra veszi át a plakátcég a vidéki buszmegállókat a hirdetési felülettel együtt, cserébe felújítják a várókat. A plakátkebelezés nem új trend, néhány fővárosi kerület után most a vidéken a sor.

A Fidesz akár 5-8000, míg az ellenzéki pártok 2-3000 plakátfelülettel számolhatnak az idei választási kampányban az Rtl.hu információi szerint. A Simicska Lajos érdekeltségéből Mészáros Lőrinchez vándorló Publimont Kft. már 2020-ban elkezdte a felkészülést a 2022-es választásokra. A Népszava már tavalyelőtt arról írt, hogy néhány fővárosi kerületben már átvette a magáncég a hirdetési felületeket azzal, hogy több helyen utasvárókat újítanak fel cserébe. Nemes Gábor, a DK politikusa a lap cikkében úgy számolt, hogy a Publimont Kft. bevételeinek mindösszesen 2-3 százalékát csurgathatják vissza az önkormányzatokhoz.

A fővárosi kerületek mellett több vidéki várossal is üzletet kötött a Publimont Kft., 2020-ban állapodott meg Budaörssel, Alsóörssel, Békéscsabával és Gyulával, de úgy tudjuk, hogy Szarvassal is szerződtek. A hvg.hu megkereste a Publimont Kft. ügyvezetőjét, azt szerettük volna megtudni, pontosan hány önkormányzattal kötött szerződést a plakátcég, ugyanis a honlapjukon közzétettekből ez nem derül ki. Csak az áll az ismertetőben, hogy összesen 11 ezer felületük van országszerte, ebből 3 ezer világító doboz. Referenciaként 10 piaci céget tüntetnek fel honlapjukon.

Orosházán két hete szavazták meg a képviselők az üzletet a Publimont Kft.-vel. A konstrukció szerint 15 évre a cég rendelkezhet a megállók hirdetési felületeivel, cserébe azt ígérik, hogy felújítják, vagy teljes egészében új várót építenek a gyakran már lepukkant buszmegállók helyett. Orosháza ezért a közterület használati díj beszedéséről is lemondott. Közben Nagykanizsán, ahol a fideszes polgármester mellett ellenzéki többségű testület dolgozik, éppen december végén szakítottak Mészáros plakátcégével.

A Publimont Kft. 2018-ig Simicska Lajost gazdagította, majd 2019 áprilisától került Mészáros Lőrinc érdekeltségébe. Ettől kezdve lőtt ki a plakátcég, 2019-ben „csak” százmilliós nyereséget hoztak a hirdetési felületek a felcsúti vállalkozónak, 2020-tól már több milliárd forint adózott eredménnyel zártak, 2020-ban 2,5 milliárd, 2021-ben 1,5 milliárd osztalékot vettek ki a vállalkozásból a tulajdonosok. Nagykanizsán pont ezért gondolták úgy a testület többségét adó ellenzéki képviselők, hogy ha a Publimont Kft. tulajdonosainak ennyi pénzt hoz az üzletág, akkor miért ne gazdagodhatna belőle a város.

Nagykanizsán éppen egy 10 éves szerződés járt le december végén, ennek meghosszabbítást szavazták le az Éljen VárosuNk Egyesület képviselői még ősszel. Balogh László polgármesternek nem tetszik a döntés, szerinte így elesnek évi 11 millió forinttól, amit a cég fizetett volna a városnak, illetve 23 buszváró sem fog megújulni, ráadásul, a már megépült nyolcat is el kell bontani. Az ÉVE egyik képviselője másképpen látja, Fodor Csaba arra számít, hogy a városi büdzsébe fog befolyni a pénz, ami eddig a Publimont Kft.-hez került, és azt sem titkolta a képviselő, hogy a választási kampányban ezúttal nem csak a Fidesz kaphat majd plakáthelyeket, hanem az ellenzék is labdába rúghat. A reklámgazdai feladatokat visszaszerző önkormányzati cég, a Via Kanizsa Zrt. vezérigazgatója néhány hét múlva számol majd be az új trendekről, mivel a szerződés lényegében még csak most, december 28-án járt le, így időre van szükségük. A polgármester a zaol.hu cikkében azt nyilatkozta, hogy politikai bosszú áll az ellenzék döntései mögött.

Az orosházi kormánypárti többségű testület megszavazta az ellenzéki javaslatok elvetése mellett a Publimont Kft. ajánlatát. A karácsony előtti ülésen ismertetett megállapodás szerint az önkormányzat eltekint a 210 ezer forint közterület-használati díj megfizetésétől, ami után januártól már nem kell megfizetni a forgalmi adót. A Publimont Kft. ennek mértékéig vállalja a buszvárók felújítását, cseréjét, építését, illetve üzemeltetését. A plakátcég 2021 januárjától hatályos hirdetésitarifa-táblázata szerint a buszvárókban szokásos citylight listaára átlagosan 240 ezer forint, ami áfával közel 300 ezer forintra jön ki. Nehéz kiszámolni előre a valós bevételt, de a cég utóbbi kétéves eredménye azt mutatja, hogy igencsak kifizetődő a tevékenység, főként akkor, ha állami megrendelésekkel is lehet számolni.

Hétfőn a magyarnarancs.hu írt arról, hogy a 2020 októbere óta a Publimont Kft.-vel szerződésben álló Gyula tartott közgyűlést még decemberben. Itt is vita kerekedett a céggel kötött szerződés miatt. A lap egy hajdani kormánypárti politikust is megkérdezett, aki most az MMM támogatója. Galbács Mihály, aki civilben könyvelő, kiszámolta, hogy a plakátcég nagyjából másfél év alatt kigazdálkodja a hirdetési bevételeiből azt az összeget, ami cserébe vállalt buszvárók felújításához, újak telepítéséhez szükséges, magyarul a Publimont Kft. a fennmaradó években tiszta nyereségre tehet szert. Fecske Zoltán, a Publimont Kft. ügyvezetője választ ígért kérdéseinkre, ha megérkeznek, akkor az is kiderülhet, hogy hány önkormányzattal kötöttek üzletet eddig, és miért éri meg nekik a buszvárók felújítása, felépítése és üzemeltetése, amely ajánlatnak a legtöbb önkormányzat nem tud ellenállni.