A kérdés – Bárdos Andrással: Meddig működőképes így az iskola?

2 perc

2021.09.24. 09:00

Világszinten válságban van az oktatás, a magyar iskolákban pedig sok területen még a globális trendeknél is mostohább folyamatok láthatók. Ez azonban nem maradhat így, mert a gazdaság összeomlik, ezért ez ki fogja kényszeríteni a változást – derül ki a Bárdos András vezette A kérdés című beszélgetésműsor első adásából, amelyben Csapó Benő oktatáskutató és Mérő László matematikus-pszichológus volt a vendége.

Ha bármi jó is történik a világon és Magyarországon, annak az iskolával kell kezdődnie, és amíg nem kezdődik semmi az iskolában, addig semmi jó nem fog történni

–  véli Bárdos András. Márpedig sok probléma van ezen a területen.

Hat pedagógushallgatóból például mindössze egy marad átlagosan öt év múlva pályán, a jelenlegi fizetésekkel ugyanis az albérletet sem tudja kifizetni egy kezdő tanár. Tekintve a tanárok nyugdíjhoz közelítő átlagéletkorát hamarosan azt fogja jelenteni, hogy nem lesz, aki tanítson az iskolákban – véli Csapó Benő, a Szegedi Egyetem professzora. Mérő László szerint, ez a helyzet tíz év múlva következhet be.

A kérdés - A HVG-n tér vissza a képernyőre Bárdos András

Közel 7 éve, hogy Bárdos András utoljára a kamerák elé állt. Rövidesen azonban ismét közéleti témákat fog boncolgatni vendégeivel az új, hetente jelentkező műsorában, melynek első adása szeptember 24-étől látható majd a HVG360-on.

A magyar iskolának talán ez a legsúlyosabb problémája, de nem az egyetlen. Csapó rámutat, hogy az oktatással kapcsolatos hivatalos magyar álláspontban tucatnyi olyan dolog van, amivel szembemegyünk a világgal – ilyen például a tankötelezettség leszállítása, az érettségizők arányának csökkentése –, de ezek nem sokáig tarthatók. A gazdaság fogja kikényszeríteni a szükséges változásokat, különben előbb-utóbb összeomlik.

A koronavírus miatti karanténoktatás sem tett jót a diákoknak sehol a világon. Felmérések szerint két hét iskola nélkül a gyerekek fejlődésében átlagosan 5-6 hétnyi elmaradást jelent. A COVID miatt több mint egy év esett ki, ami miatt különösen a hátrányos helyzetű családokban élő diákok visszaesése aggasztó mértékű.

Minden tanulásnak az alapja az értő olvasás, ennek a megalapozását Csapó Benő szerint már az óvodában el kell kezdeni. Ma viszont az iskolából kikerülők negyede funkcionális analfabéta.

Csapó Benő oktatáskutató

A helyzet elkeserítő, de van remény. Sok ponton nem kell nulláról kezdeni az építkezést, csak a hangsúlyokat kell máshová tenni, hogy jobbá tegyük a képzést. Mérő László emlékeztet arra, hogy ha megtaláljuk azokat a könyveket, amik a gyerekeket érdeklik, akkor olvasni fognak. Ehhez persze le kell folytatni a politikailag akár kényes vitákat is a kötelező olvasmányokkal kapcsolatban.

Az iskolákba Mérő szerint szükség van jó, de még rossz tanárokra is, Csapó Benő inkább az előbbieket szeretné látni. Abban viszont mindketten egyetértenek, hogy az iskola legfontosabb funkciója ma az, hogy a gyerekeket megtanítsa tanulni, a világ változásaihoz alkalmazkodni.

Mérő László pszichológus-matematikus

Miközben kibogozzák nézetkülönbségeiket az oktatás válságával kapcsolatban, szóba kerül egyebek mellett az is, miként versenyezhet egy tanár a Facebookkal, 2 hónap kiesés az iskolában vajon mennyire csökkenti a GDP-t majd 5 év múlva, illetve egy ország, ahol a köztársasági elnök tart online órát a diákoknak. Min kellene és min lehet valójában javítani?

A beszélgetésből kiderül: