A felhasználók többsége teljes életmódváltásról beszél, míg az ellentábor stresszt és antifeminizmust emleget a Pinterest hallatán. A képmegosztó weboldal meghódította a nőket. Az utóbbi időben elképesztő ütemben növekedett, mára a Facebook és a Twitter kihívójává vált.
„Csak jövőre lesz az esküvőm, de már most gyűjtöm onnan az ötleteket, inspiráló fotókat a menyasszonyi csokortól kezdve az esküvői ruháig” (Sára, 26 éves). „Teljesen megváltoztatta a főzési és étkezési szokásaimat. Olyan, mintha egy főzőshow-ba csöppentem volna, ahol mindig tanulok valami új trükköt, receptet” (Zita, 35 éves). „Tanárként remekül tudom használni, beillesztettem ugyanis a diákjaim tanulási menetébe, például művészeti, történelmi vagy éppen földrajzi leckékhez onnan gyűjtetek velük képeket” (Réka, 31 éves).
A mini közvélemény-kutatásunk megszólalói korántsem egy új, női magazint istenítenek. Ők egytől-egyig egy közösségi képmegosztó weboldalért, a Pinterestért rajonganak, amely jelenleg a Facebook és a Twitter után a harmadik legnépszerűbb site.
Nőuralom
Ma már világszerte több mint 48 millió felhasználója van, s ezzel a számadattal a LinkedIn elől happolta el a bronzérmet. Ám ami a különlegességét adja, az nem más, mint a női nem dominanciája. A Pinterest-használók mintegy 80 százaléka ugyanis a gyengébbik nemből kerül ki. „Olyan, mintha egy női fürdőszobába léptem volna be” – állítja egy férfi netező, aki szétnézett a nők körében egyeduralkodó közösségi oldalon. Nincs egyedül. Egyesek „nőknek szóló Tumblr”-nek hívják, míg mások „női gettóként” emlegetik, de akadnak olyanok is, akik „A férfiak a Marsról, a nők a Vénuszról jöttek” mondást átalakítva „A férfiak a Google+-ról, a nők a Pinterestről valók” kijelentéssel dobálóznak.
Naponta átlagosan több mint két órát szörföznek rajta a hölgyek, hogy összeállítsanak az érdeklődési körüknek megfelelő tematikus listákat, vagy éppen fényképeket osszanak meg egymással. De mégis, miben rejlik a titka? A hvg.hu által megkérdezett szakértő szerint egyszerűen abban, hogy a nőknek a közösségi média használatára jellemző viselkedése jobban érvényesül a Pinteresten. „A nők hamarabb mozdulnak rá az interakció-gerjesztő posztokra, míg a férfiak százszor meggondolják, mihez adják a nevüket. Az erősebbik nem tagjai inkább tartalmat osztanak meg, míg a nők rendszerint képpel is kommunikálnak. Gondolkodás nélkül hozzászólnak, lájkolnak, ráadásul az olyan emocionális tartalmakra, mint például étel-, kisbaba-, enteriőr-, kisállat-, divatfotók, valamint idézetek – a gyengébbik nem jobban „gerjed”, így nem csoda, ha a férfiak aránya alig 20 százalékos ezen a közösségi oldalon” – magyarázza Talabos Viktória, a Webkukkoló közösségi marketing szakértője.
Önfejlesztő
Egy Coelho-idézet, egy sütinyalóka-recept, fotó egy dizájner tűsarkúról és a szívtipró Bradley Cooperről, és már kész is a virtuális, inspirációs gyűjteményünk. A Pinterest ugyanis erre jó. Lehetővé teszi, hogy parafatábla és rajzszegek nélkül – kategóriák szerint – rendezhessük a nekünk tetsző, minket érintő témákat, legyen akár divat, főzés, utazás, lakberendezés vagy bármi más.
A neten való szörfölés közben, amit szeretnénk másokkal megosztani, vagy csupán magunknak félretenni, mondván „még jól jöhet!”, egy kattintással „pin”-nelhetjük, azaz „kitűzhetjük” a faliújságunkra. A barátaink, követőink pedig nemcsak hozzászólhatnak, véleményezhetik, hanem „repin”-nelhetik is, más szóval elmenthetik az adott képet a saját falukra. Gyűjthetjük az ötleteket szülinapi bulira, konyhaátalakításra, szilveszteri fogások elkészítésére, a tippeket pedig egy helyen, az inspirációs falunkon tárolhatjuk elmentve.
A pszichológusok szerint a vizuális, inspirációs faliújság még a lelkünknek is jót tesz. Kutatások bizonyították, hogy ha csupa olyan képpel tűzdeljük tele, amelyek boldogabb életre és a céljaink hatékonyabb elérésére inspirálnak, sokkal hatásosabb, mintha az eszünkbe vagy egy darab papírfecnire vésnénk a terveinket. Többen arról számolnak be, hogy megváltoztatta az életüket a Pinterest, mivel arra ösztönözte őket, hogy elgondolkodjanak az életükön, a célkitűzéseiken, akár konkrét, akár tágabb értelemben.
Stresszessé is tehet
A mai rohanó világban, ahol a nő egyszerre próbál meg szuper anya, szuper feleség és szuper dolgozó lenni, a Pinteresttel mindez lehetséges. Amint belépünk, máris elénk tárul egy olyan világ, amelyben könnyű főzni, sütni, kézműveskedni, kertészkedni és divattippekkel felvértezni magunkat. Ha rákattintunk a „repin”-re, egyből teljesítettük a feladatot, s ettől máris átjár minket a siker érzése. Legalábbis a többség ezt állítja.
Akadnak viszont olyanok, akik úgy látják, a képmegosztó weboldal helytelen nyomást gyakorol a felhasználókra. Hiába állítja az anyukák nagy része azt, hogy a közösségi oldal lehetővé teszi számukra a valahova való tartozás érzését, és inspirációt ad nekik az élet minden területén, szép számban van az tábor, amely szerint könnyen depresszióssá válhatunk attól az érzéstől, hogy az életünk olyan, mint egy színes női magazin.
Itt nyilvánul meg a Pinterest-használat árnyoldala. Akárcsak a Facebook (lásd az úgynevezett Facebook-szindróma), úgy a képmegosztó weboldal is kiválthat olyan érzelmeket, amelyek szorongásszerű tüneteket produkálnak. Ez az úgynevezett Pinterest-stressz. Egy felmérés szerint 7 ezer amerikai nő 42 százaléka szenved ebben. Ez abban nyilvánul meg, hogy egyfolytában azon rágódnak, hogy nem elég kreatívak. Csak szörföznek hajnalig az oldalon, és szüntelen azon jár az agyuk, hogy nem tudnak elég ötletesek lenni. Hiába próbálják reprodukálni, képtelenek olyan kifogástalan tortát, székpárnát vagy akár farsangi jelmezt készíteni, mint a fotón látott, ettől pedig alkalmatlannak érzik magukat.
Kereszttűzben
Az pedig csak hab a tortán, hogy még a feministák céltáblájává is vált a Pinterest. Mióta létezik, a nőjogi aktivisták egyre-másra azt hangoztatják, hogy a képmegosztó weboldal a női sztereotípiák elérésére buzdít, úgymint legyünk vékonyak, gyönyörűek és konyhatündérek; mást sem csinál, mint ötvenes évekbeli háziasszonyokat kreál a mai nőkből, kiölve belőlük a feminizmust. Cupcake receptek, Anne Hathaway-frizura és dizájn „repin”-nelt fotók és társai évtizedekre visszahúzzák a feminista mozgalmat – állítják az aktivisták –, a nőkből pedig Martha Stewart-klónokat (Amerika háziasszonya, aki folyamatosan sütés-főzési, kertészkedési, lakberendezési és öltözködési tippekkel látja el a nőket) kreál.
Ám hiába az ellenállás, egyelőre semmi és senki nem képes megtörni a Pinterest női egyeduralmát. A jövő pedig úgy tűnik, a nemzeti változatoké. A weboldal ugyanis egy hónapja elindította a francia verzióját, hogy erősítse az oldalán a helyi közösségeket. Így a franciáknak immár anyanyelvükön jelenik meg a felület, ráadásul a helyi felhasználóktól származó tartalmak kerülnek rajta előtérbe. Nem lennénk meglepve, ha sorra jönne ki a többi nyelven is a Pinterest.