Itthon MTI 2012. február. 12. 08:36

A közösségi közlekedés lehet az üzemanyagár-csúcs nyertese

A januári üzemanyagár-csúcs többnyire a közösségi közlekedés irányába terelte az utasokat, a megkérdezett Volán-társaságok többségénél az év első hónapjában megállt az utasszám csökkenése, esetenként növekedést tapasztaltak.

Szakemberek szerint az adatokból csak néhány hónap múlva derül ki, hogy az utasszám alakulásában bekövetkezett kedvező tendencia tartós lesz-e.

Az üzemanyagárak januárban többször is csúcsot döntöttek, a Mol január 18-án bruttó 4 és 6 forinttal emelte a 95-ös benzin, illetve a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát, akkor ezzel mindkét üzemanyag ára új történelmi csúcsot ért el, a benzin átlagára 426-428 forintra, a gázolajé pedig 449 forintra nőtt. (Január vége óta a Mol többször mérsékelte az árakat, a legutóbbi csökkentéssel a gázolaj átlagára 431 forint, a benziné 418-420 forint lett.)

A Kisalföld Volán januári utasszáma 1,2 százalékkal volt magasabb, mint az egy évvel korábban, de a képet árnyalja, hogy bizonyos bérletfajtákból kevesebb fogyott, mint 2011 első hónapjában, bár a cég vezetője szerint nem ítélhető meg egyértelműen, hogy a benzinár-emelkedés, a szélsőséges hideg vagy az Audi győri gyárbővítése a bővülés oka.

A Veszprém megyében működő három Volán-társaságnál minimális mértékben ugyan, de nőtt az utaslétszám: főként a helyközi járatokra igaz ez. A Bakony Volán Zrt. négy településen fenntartott helyi járatain 7,8 százalékkal csökkent az utaslétszám, ugyanakkor a helyközi járatokon, minimálisan, 1,8 százalékkal nőtt az utasforgalom.

Az utasforgalom minimális mértékben, 0,6 százalékkal nőtt januárban a Kapos Volánnál, a cégnél hangsúlyozták: egy hónap alapján nehéz megítélni a befolyásoló tényezőket, mert míg a 2000-es évek elején egy drasztikus üzemanyagár-emelés után azonnal érezhető volt az utasforgalom növekedése, ezt most nem tapasztalták.

Tolna megyében a Gemenc Volán Zrt.-nél a helyi közlekedésben a menetjeggyel, a helyközi közlekedésben a bérlettel utazók számának emelkedéséről számoltak be. A helyi közlekedésben a menetjeggyel utazók száma 5,7 százalékkal nőtt, a helyközi járatokon a  bérletes utasok száma is magasabb volt a korábbinál.

Többször is rekordott döntött az üzemanyag ára januárban. A benzin átlagára 426-428 forintra, a gázolajé pedig 449 forintra is megugrott.
AP

A Zala Volán helyközi járatain egy százalékkal nőtt az idén januárban az utasforgalom tavaly januárhoz képest, a helyi járatokon pedig megállt az évek óta tapasztalt csökkenés. A társaságnál úgy látják, hogy az utasok számának kismértékű emelkedése összefügg az emelkedő benzinárakkal.

A Vasi Volánnál is úgy látták, hogy az utóbbi években tapasztalt utasforgalom csökkenés részben a magas üzemanyagáraknak köszönhetően megállt. A  társaság tavaly, illetve 2012 januárjában a bázisához viszonyítva 1-1,5 százalékos utasforgalom növekedést ért el.

Néhány százalékos emelkedést tapasztaltak utasszámban a Nógrád Volánnál januárban, a változás mértéke nem tett szükségessé a kapacitásbővítést, mivel járataik jellemzően szabad szállítási kapacitással közlekednek.

Vegyesen alakul a forgalom a Szabolcs Volánnál, ahol a januárban a forgalom, a helyi járatokon 2 százalékkal csökkent, a helyközieken 1 százalékkal növekedett. Ehhez hozzájárulhatott az is, hogy két járat útvonalát meghosszabbították - mondták a cégnél.

Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a halmozottan hátrányos, magas munkanélküliséggel rendelkező kistérségekben nem érezhető utasforgalom emelkedés, míg Miskolc térségében januárban mintegy 1 százalékkal nőtt az utasforgalom. A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK Zrt.) nem tapasztalt növekedést.

Minimális növekedés volt az Alba Volánnál Székesfehérváron és a környező helyi járatokon, viszont Dunaújvárosban csökkent az utaslétszám januárban. A társaságnál arra hívták fel a figyelmet, hogy az utaslétszám alakulásáról pontosabb következtetéseket 1-2 hónap múlva lehet levonni.

Tatabányán a helyi közlekedésben volt szükség többletkapacitás beállítására januárban a reggeli csúcsidőben, a Vértes Volánnál úgy számolnak, hogy 2012-ben az utasforgalom 1-2 százalékkal nőni fog.

A magas benzinárak miatt nem tapasztalt számottevő forgalomnövekedés Pest megyei járatain a Volánbusz Zrt., az elővárosi forgalomban ugyan a megszokottnál többen utaztak, de ez sehol sem érte el a 3 százalékos növekedést.

A Körös Volán úgy értékelte, nincs szoros összefüggés az utasok száma és az  üzemanyagárak között Békés megyében, ahol 2012 januárban az előzetes adatok szerint az utasszám 38 ezerrel volt kevesebb volt, mint 2011 januárban. A helyi és a helyközi járatokon közlekedők száma a megyében évek óta stagnál.

A Kunság Volánnál úgy látták, hogy Kecskemét agglomerációjában az utasszámnövekedés a Mercedes gyár munkavállalói létszámának emelkedésével függ össze.

A bajai székhelyű Bács Volánnál minimális utasszám növekedést mértek, és ez nemcsak a magas üzemanyagáraknak, hanem az új menetrendben biztosított kedvezőbb lehetőségeknek is betudható - közölték.

Nem nőtt a szokásosnál jobban az utasforgalom Jász-Nagykun-Szolnok megyében, sőt januárban a bázisidőszakhoz képest az eladott jegyeket és bérleteket tekintve inkább minimális csökkenés tapasztaltak a helyi és a helyközi közlekedésben.

Csökkenést mért a helyközi járatokon a Pannon Volán, a társaság a helyközi közlekedésben januárban mintegy 1,6 milliós utasforgalmat bonyolított le, 1,5 százalékkal kevesebbet, mint 2011 első hónapjában. A bérletes utazások száma 3,7 százalékkal csökkent, míg a menetjegyeseké 4,7 százalékkal nőtt.

Hirdetés
hvg360 Farkas Zoltán 2024. december. 04. 09:30

Egy megatárca veszélyei, avagy Matolcsy György diadalai az első Nemzetgazdasági Minisztérium élén

Unortodoxia bármi áron: ez jellemezte a 2010-es évek elején felálló első gazdasági csúcsminisztériumot. Most, hogy a Pénzügyminisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium újbóli tervezett összevonásával visszatérhet ez a struktúra a kormányba, felidézzük Matolcsy György miniszteri tevékenységének csúcspontjait a IMF-fel vívott háborútól a magánnyugdíjpénztárak beszántásáig.